-
- 6. Grundvatten som ska granskas
- 7. Verksamhet som påverkar grundvattnets tillstånd
- 8. Övervakning, riskbedömning och klassificering av tillståndet för grundvatten
- 9. Målen för grundvattnets status
-
10. Åtgärder som gäller grundvattenområden
- 10.1. Grunder för planering av åtgärder
- 10.2. Genomförandet av åtgärder under den föregående vårdperioden
-
10.3. Sektorsvisa åtgärder och uppskattning av deras kostnader
- 10.3.1. Samhällen och glesbebyggelse
- 10.3.2. Industri- och företagsverksamhet
- 10.3.3. Förorenade markområden
- 10.3.4. Trafik
- 10.3.5. Marktäkt
- 10.3.6. Jordbruk och pälsdjursproduktion
- 10.3.7. Skogsbruk och torvproduktion
- 10.3.8. Vattentäkt
- 10.3.9. Skyddsplaner för grundvattenområden, statusövervakning och grundvattenutredningar
- 10.3.10. Klimatförändringen
-
- 11. Ytvatten inom vattenvården
- 12. Belastningen på ytvattnen och annan verksamhet som förändrar statusen
- 13. Övervakning av ytvatten och klassificering av status
- 14. Statusmålen för vattnen och behoven av att förbättra vattnens status
-
15. Åtgärder som gäller ytvatten
- 15.1. Grunder för planering av åtgärder
- 15.2. Genomförandet av åtgärder under föregående period
-
15.3. Sektorvisa åtgärder och bedömning om kostnader
- 15.3.1. Samhällen
- 15.3.2. Glesbygd
- 15.3.3. Industri och företagsverksamhet
- 15.3.4. Torvproduktion
- 15.3.5. Fiskodling
- 15.3.6. Jordbruk
- 15.3.7. Skogsbruk
- 15.3.8. Reglering, byggande och restaurering i vatten
- 15.3.9. Områdesanvändning
- 15.3.10. Skadliga och farliga ämnen och sura sulfatjordar
- 15.3.11. Kommunikation om vattenvården
10.3.3. Förorenade markområden
Genomförandet av åtgärder under föregående planeringsperiod
I åtgärdsprogrammet för den andra planeringsperioden föreslogs sanering av förorenade markområden på elva objekt och sex grundvattenområden i Nyland. Sammanlagt 332 utredningar om föroreningsgraden föreslogs. Undersökningarna och saneringarna av de förorenade områden har inte genomförts i den omfattning som föreslogs.
Åtgärdsförslag och styrmedel för 2022–2027
Riskbedömning, saneringsplanering och sanering av förorenade markområden föreslås för 13 grundvattenområden och 35 objekt (tabell 15).
Utredning av markens eller grundvattnets föroreningsgrad föreslås för objekt där det har bedrivits eller bedrivs verksamhet som har kunnat eller kan orsaka förorening av marken eller grundvattnet. En utredning om föroreningsgraden föreslås för 23 grundvattenområden och 84 objekt.
För två grundvattenområden i Lojo och Vanda föreslås dessutom en historisk utredning om de funktioner som eventuellt förorenar marken och grundvattnet i området.
Tabell 15. Förslag till vattenvårdsåtgärder i förorenade jordområden och sediment för perioden 2022–2027.
Åtgärd |
Antal |
Investeringar under perioden 2022–2027 |
Användnings- och underhållskostnader per år (1 000 €) |
Årskostnad |
Övriga grundläggande åtgärder |
||||
Riskbedömning, reningsplanering och rening av förorenade markområden/grundvatten (MATTI-objekt, st.) |
35 |
7 000 |
- |
380 |
Kompletterande åtgärder |
||||
Utredning av förorening på förorenad mark (MATTI-objekt, st.) |
84 |
1 760 |
- |
96 |
Historik över funktioner som eventuellt förorenar marken eller grundvattnet i området (grundvattenområde, st.) |
2 |
100 |
6 |
10 |
TOTALT |
|
8 864 |
6 |
488 |
Som styrmedel föreslås en utveckling av den nationella riskhanteringsstrategin för förorenade markområden genom att man prioriterar saneringsverksamheten och resurserna för grundvattenområden med dålig status. Objekten i förorenade markområden prioriteras med hjälp av prioriteringsmodellen TUOPPI. Modellen behöver utvecklas så att den beaktar grundvattenområden som har dålig status på grund av förorenade markområden, för att nödvändiga åtgärder ska kunna vidtas för nå god status före 2027. Styrmedlet främjar mycket effektivt åtgärderna "Utredning av förorenade markområden" och "Riskbedömning, saneringsplanering och sanering av förorenade markområden/grundvatten".
Finansieringssystem och utvecklingen av dem
Privatpersoner, kommuner och staten iståndsätter förorenade jordområden för ca 50–100 miljoner euro varje år.
Ansvaret för genomförandet och uppföljningen av åtgärderna
Ansvaret för genomförandet av åtgärderna ligger hos den som orsakat föroreningen, fastighetsinnehavaren eller kommunen. Genomförandet kontrolleras med datasystemet för jordmånen MATTI. Kommunen/vattenverket och NTM-centralen ansvarar för genomförandet av den historiska utredningen.