-
- 6. Grundvatten som ska granskas
- 7. Verksamhet som påverkar grundvattnets tillstånd
- 8. Övervakning, riskbedömning och klassificering av tillståndet för grundvatten
- 9. Målen för grundvattnets status
-
10. Åtgärder som gäller grundvattenområden
- 10.1. Grunder för planering av åtgärder
- 10.2. Genomförandet av åtgärder under den föregående vårdperioden
-
10.3. Sektorsvisa åtgärder och uppskattning av deras kostnader
- 10.3.1. Samhällen och glesbebyggelse
- 10.3.2. Industri- och företagsverksamhet
- 10.3.3. Förorenade markområden
- 10.3.4. Trafik
- 10.3.5. Marktäkt
- 10.3.6. Jordbruk och pälsdjursproduktion
- 10.3.7. Skogsbruk och torvproduktion
- 10.3.8. Vattentäkt
- 10.3.9. Skyddsplaner för grundvattenområden, statusövervakning och grundvattenutredningar
- 10.3.10. Klimatförändringen
-
- 11. Ytvatten inom vattenvården
- 12. Belastningen på ytvattnen och annan verksamhet som förändrar statusen
- 13. Övervakning av ytvatten och klassificering av status
- 14. Statusmålen för vattnen och behoven av att förbättra vattnens status
-
15. Åtgärder som gäller ytvatten
- 15.1. Grunder för planering av åtgärder
- 15.2. Genomförandet av åtgärder under föregående period
-
15.3. Sektorvisa åtgärder och bedömning om kostnader
- 15.3.1. Samhällen
- 15.3.2. Glesbygd
- 15.3.3. Industri och företagsverksamhet
- 15.3.4. Torvproduktion
- 15.3.5. Fiskodling
- 15.3.6. Jordbruk
- 15.3.7. Skogsbruk
- 15.3.8. Reglering, byggande och restaurering i vatten
- 15.3.9. Områdesanvändning
- 15.3.10. Skadliga och farliga ämnen och sura sulfatjordar
- 15.3.11. Kommunikation om vattenvården
7.4. Trafik
Vägarna och järnvägarna i Finland följer ofta åsar och kantformationer. Flygfältet är byggt på jämna deltaområden. Saltning av vägar och flygfält, transport av farliga ämnen, olycksfall samt olika typer av depåverksamhet medför en risk för förorening av grundvatten. Risker för grundvattnet har också orsakats av bekämpningsmedel som använts för att bekämpa ogräs och sly utmed landsvägar och på banområden. Bland annat i vissa av grundvattenområdena i Helsingfors, Esbo och Vanda är andelen trafikområden cirka 20 procent av grundvattenförekomsternas areal (tabell 5). I Nyland löper uppskattningsvis cirka 500 kilometer väg i grundvattenområden.
Tabell 5. Trafikområden i grundvattenområden i Nyland, om de täcker över 9,0 procent av grundvattenområdets areal. Källa Corine2018.
Kommun |
Grundvattenområde |
Grundvattenområdets areal, ha |
Trafik, ha |
Trafik, % |
Helsingfors |
Tattarmossen |
102 |
19,4 |
19,1 |
Vanda |
Björkby |
102 |
18,3 |
18,0 |
Esbo |
Mankby |
35 |
5,4 |
15,5 |
Lovisa |
Uvbergen |
66 |
9,9 |
15,0 |
Vanda |
Gruvsta |
121 |
14,3 |
11,8 |
Tusby |
Hyrylä |
46 |
5,1 |
11,1 |
Raseborg |
Karis |
121 |
12,3 |
10,2 |
Raseborg |
Karis |
365 |
36,8 |
10,1 |
Helsingfors |
Nordsjö |
272 |
27,2 |
10,0 |
Lojo |
Pyrkylännummi |
92 |
9,1 |
9,9 |
Vanda |
Fazerila |
284 |
27,5 |
9,7 |
Träskända |
Träskända |
48 |
4,6 |
9,6 |
Lojo |
Lojoåsen |
2300 |
219,7 |
9,5 |
Borgå |
Borgå |
284 |
27,0 |
9,5 |
Lovisa |
Härpe A |
41 |
3,8 |
9,3 |
Vanda |
Backas |
74 |
6,8 |
9,2 |
Hyvinge |
Noppo |
606 |
55,7 |
9,2 |