-
- 2.1 Allmän beskrivning av området
-
2.2 Åar, sjöar och kustvatten
- 2.2.1 Vattenförekomster i Lestijokis, Pöntiönjokis, Lochteå ås, Viirretjokis och Koskenkylänjokis vattendragsområden
- 2.2.2 Vattenförekomster i Perho ås och Kelviå ås vattendragsområde
- 2.2.4 Vattenförekomster i Lappo ås vattendragsområde
- 2.2.5 Vattenförekomster i Kyro älvs vattendragsområde
- 2.2.6 Vattenförekomster i Närpes ås vattendragsområde
- 2.2.7 Vattenförekomster i Storå-Lappfjärds ås och Tjöck ås vattendragsområden
- 2.2.8 Vattenförekomster i kustvatten och små vattendrag
- 2.2.9 Vattenförekomster i Etseri- och Pihlajavesistråtens vattendragsområde
- 2.3 Grundvattenområden
-
- 3.1 Sammanfattning av verksamhet som försämrar vattnen
- 3.2 Bedömning av de faktorer som försämrar statusen
- 3.3 Effekter av klimatförändringen och extrema hydrologiska förhållanden
- 3.4 Intern belastning
- 3.5 Belastning på vattendragen
- 3.6. Försurning från marken
- 3.7 Ämnen och metaller som är skadliga för vattenmiljön
- 3.8. Vattentäkt från yt- och grundvatten
- 3.9 Hydrologiska och morfologiska förändringar
-
8 Lestijokis, Pöntiönjokis, Lochteå ås, Viirretjokis och Forsby åKoskenkylänjokis vattendragsområden
10.4.2 Åtgärder för hanteringen av översvämningsrisker
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna (2018) identifierades inga områden med betydande översvämningsrisk i Esse å, Kronoby å, Kovjoki och Purmo å. Området Åminne-Ytteresse (Pedersöre) lyftes dock fram i Esse ås vattendragsområde och Kronoby tätort i Kronoby vattendragsområde i granskningen. Områdena föreslogs bli övriga områden med översvämningsrisk och närmare utredningar rekommenderades för områdena. Områdena uppfyllde dock inte kriterierna för områden med betydande översvämningsrisk (620/2010, 8 §). (Saarniaho & Rautio 2011; Lankinen m.fl. 2011; NTM-centralen i Södra Österbotten 2018).
Åtgärder för att minska eventuella översvämningsrisker i vattendrag som mynnar ut i Larsmo-Öjasjön är att ta hänsyn till översvämningar i planeringen av markanvändningen, att göra hydrologisk övervakning och utveckla hydrologisk modellering samt vid behov gör kompletterande översvämningskartläggningar. Lagstiftningen om hantering av översvämningsrisker och om vattenvården förutsätter att åtgärderna för att hantera översvämningsriskerna ska samordnas med miljömålen för vattenvården. Vid planeringen av hanteringen av översvämningsrisker ska man beakta att de planerade åtgärderna inte i betydande grad får äventyra målen för och effekterna av de åtgärder som planerats och genomförts inom vattenvården.