11.4.1 Åtgärder per sektor

Samhällen och glesbebyggelse

I Lappo ås vattendragsområden med flera är samhällenas andel av den totala fosforbelastningen i vattendragen cirka 1 procent och av kvävebelastningen cirka 4 procent. Dessutom förbrukar belastningen via reningsverken syrereserverna i de närliggande vattnen och försämrar deras hygieniska status. Via de kommunala avloppsreningsverken kommer det också ut skadliga ämnen i vattnen, såsom metaller, organiska miljögifter och läkemedel. Glesbygdens andel av den totala fosforbelastningen i Lappo ås vattendrag är cirka 7 procent och av den totala kvävebelastningen 3 procent.

Antalet åtgärder och kostnaderna för samhällena och glesbebyggelsen i Lappo ås vattendragsområde 2022–2027 presenteras i tabellerna 11.4.1a och b. Samhällenas och glesbygdens utbud av åtgärder och motiveringar för åtgärderna presenteras i guiden: Yhdyskunnat, haja-asutus ja teollisuus, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (Samhällen, glesbebyggelse och industri, planering av vattenvårdsåtgärder för 2022–2027) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

De vattenvårdsåtgärder för samhällen och glesbebyggelse som föreslagits för Lappo å och deras antal är:

Drift och underhåll av anläggningarna: Rekommendationer för antalet åtgärder i samhällena gällande användningen och underhållet av anläggningarna för 26 390 invånare.

Minskning av läckage från avlopp och planerad nedläggning av blandavlopp: saneringar av 5 anläggningar i planeringsområdet föreslås. Utgångspunkten är att alla vattentjänstverk enligt lagen om vattentjänster inom området för åtgärdsprogrammet för vattenvården vid NTM-centralen i Södra Österbotten ska sträva efter att sanera sina nätverk i de delar med blandavlopp som finns kvar i anläggningarna.

Effektivering av hanteringen av ämnen som är farliga och skadliga för vattenmiljön (samhällen): För planeringsområdet rekommenderas ett kontrollprogram under den tredje vattenvårdsperioden.

Effektivering av den fastighetsspecifika behandlingen av avloppsvatten: när det gäller glesbebyggelse föreslås för planeringsområdet åtgärder för 2 866 fastigheter utanför avloppsnätet.

Användning och underhåll av fastighetsspecifika enheter för behandling av avloppsvatten: För planeringsområdet rekommenderas åtgärder för 2 177 fastigheter utanför avloppsnätet.

Tabell 11.4.1a Antalet åtgärder för samhällen inom Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna. * = kostnader har inte kunnat beräknats. 

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader sammanlagt

Drifts-
kostnader sammanlagt

Kostnader
per år

Drift och underhåll av anläggningar

26 390

Invånare (inv)

-

4 697 000 €

4 697 000 €

Minskning av läckvatten från avlopp och systematisk avveckling av kombinerade avloppssystem

5

Anläggningar som ska saneras (antal)

1 290 000 €

-

 70 000 €

Effektivering av hantering av ämnen som är farliga och skadliga för vattenmiljön

1

Kontrollprogram (antal)

*

*

*

 

Tabell 11.4.1b Antalet åtgärder för glesbebyggelsen inom Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna.

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader sammanlagt

Drifts-
kostnader sammanlagt

Kostnader
per år

Effektivering av fastighetsspecifik behandling av avloppsvatten

2 866

Fastigheter utanför avloppsnätverket (antal)

22 244 000 €

-

1 350 000 €

Drift och underhåll av fastighetsspecifika behandlingsanläggningar för avloppsvatten

2 177

Fastigheter utanför avloppsnätverket (antal)

-

1 070 000 €

1 070 000 €

 

Jordbruk

I vattendragsområdet för Lappo å hör åkerbruket till de största källorna till näringsbelastningen. För att uppnå målsättningarna för vattenvården krävs det att man i dessa områden förbättrar näringsämnesåtervinningen och betydligt minskar näringsbelastningen. I Lappo ås vattendragsområde med flera är jordbrukets andel av den totala fosforbelastningen i vattendragen hela 63 procent och av kvävebelastningen cirka 62 procent.

Antalet åtgärder och kostnaderna för jordbruket i Lappo å vattendragsområde med flera 2022–2027 presenteras i tabell 11.4.1c. Utbudet av åtgärder inom jordbruket och motiveringar till åtgärderna presenteras i guiden: Maatalous, turkistuotanto ja happamuuden torjunta, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (på finska) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

De åtgärder för vattenvård inom jordbruket som föreslagits för Lappo å och deras antal är följande kompletterande åtgärder:

Vallodling på befintliga torvåkrar: För planeringsområdet föreslås gräsmark på torvåkrar till 95 procent av åkrarnas åkerareal, det vill säga sammanlagt cirka 7 200 ha.

Minskad användning av växtskyddsmedel och ekologiskt odlade åkrar: För planeringsområdet föreslås en minskning av användningen av växtskyddsmedel och cirka 18 900 ha ekologiskt odlade åkrar. Målet är att 20 procent av åkermarken ska vara ekologiskt odlad senast 2022–2027. Dessutom har man i åtgärdens areal beaktat arealen för minskning av växtskyddsmedel.

Fånggrödor: För planeringsområdet föreslås åtgärder för fånggrödor för 10 procent av åkerarealen, det vill säga cirka 8 800 hektar.

Investeringar i bearbetning av gödsel: För planeringsområdet föreslås en ny biogasanläggning.

Bearbetning av gödsel: Det föreslås att man ska behandla cirka 219 000 m³ gödsel per år i planeringsområdet.

Miljövänliga gödselspridningsmetoder: För planeringsområdet föreslås en miljövänlig spridningsmängd av gödsel på cirka 16 100 hektar per år.

Naturenlig grundtorrläggning: Det rekommenderas att sju projekt genomförs i planeringsområdet under vattenvårdsperioden.

Våtmarker för jordbruk: Det rekommenderas att cirka 173 ha våtmarker anläggs i planeringsområdet.

Naturvårdsåkervallar och mångfaldsväxter: I planeringsområdet rekommenderas det att åtgärden genomförs på cirka 2 300 hektar.

Skyddszoner för jordbruket: Det rekommenderas att cirka 980 ha skyddszoner inrättas i planeringsområdet. Som skyddszoner rekommenderas 30 meter skyddszoner på åkrar vars lutning är minst 3 procent.

Gårdsspecifik rådgivning för jordbruket: Det föreslås att cirka 580 personer i planeringsområdet ges råd per år. Effektiverad rådgivning till gårdar i områden med sura sulfatjordar ingår i jordbruksrådgivningen.

Nya vattenskyddsmetoder inom jordbruket (gips, strukturkalk och fibrer): Åtgärden föreslås för alla lermarker, det vill säga cirka 3 500 hektar. Åkerskiftets slutliga lämplighet ska säkerställas på basis av skiftesspecifika uppgifter.

Växttäcke under vintern: För planeringsområdet föreslås att 70 procent av åkerarealen ska ha ett växttäcke under vintern, det vill säga totalt cirka 60 600 ha.

Återvinning av näringsämnen och organiskt material (inkl. gödsel): Det föreslås att cirka 1 000 hektar näringsämnen och organiskt material återvinns per år i planeringsområdet.

Reglerad dränering på befintliga torvåkrar För planeringsområdet föreslås reglerad dränering på de torvåkrar som redan är i bruk på sammanlagt cirka 800 hektar.

Tabell 11.4.1c Antalet åtgärder inom jordbruket i Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna. 

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader sammanlagt

Drifts-
kostnader sammanlagt

Kostnader
per år

Vallodling på torvåkrar som redan är i bruk

7 200

ha/år

-

2 531 000 €

2 531 000 €

Minskning av användning av växtskyddsmedel och ekologiskt odlad åker

18 900

ha/år

-

3 024 000 €

3 024 000 €

Fånggrödor

8 800

ha/år

-

880 000 €

880 000 €

Investeringar för bearbetning av gödsel

1

utrustning/anläggning, antal/period

600 000 €

-

52 000 €

Bearbetning av gödsel

219 000

kubik/år

 -

582 000 €

582 000 €

Miljövänliga spridningsmetoder av gödsel

16 100

ha/år

 -

564 000 €

564 000 €

Naturenlig grundtorrläggning

7

Antalet projekt/period

750 000 €

 -

65 000 €

Våtmarker inom jordbruk

173

ha/period

2 146 000 €

80 000 €

266 000 €

Naturvårdsåkrar med gräsvall och mångfaldsväxter

2 300

ha/år

-

343 000 €

343 000 €

Skyddszoner inom jordbruket

980

ha/år

 -

343 000 €

343 000 €

Gårdsspecifik rådgivning inom jordbruket

580

pers./år

-

307 000 €

307 000 €

Nya vattenskyddsmetoder inom jordbruket (gips, strukturkalk och fibrer)

3 500

ha/period

1 050 000 €

-

172 000 €

Växttäcke under vintern

60 600

ha/år

-

3 030 000 €

3 030 000 €

Återvinning av näringsämnen och organiskt material (inkl. gödsel)

1 000

ha/år

 -

35 000 €

35 000 €

Reglerad dränering på torvåkrar som redan är i bruk

800

ha/period

 2 691 000 €

53 000 €

287 000 €

 

Markbunden försurning

Markens surhet påverkar särskilt Lappo ås avrinningsområdes nedre lopp. Att på ett effektivt sätt rikta in vattenvårdsåtgärderna på bekämpning av försurning på detta område är avgörande för att uppnå statusmålen för vattendragen. Kartläggningsuppgifterna om förekomsten av sura sulfatjordar som är en förutsättning för att kunna rikta in åtgärderna blev färdiga 2016. Åtgärderna riktas i huvudsak mot jordbrukssektorn, men även inom skogsbruket, torvproduktionen och mark- och anläggningsarbeten bör man förebygga de olägenheter för vattendragen som orsakas av sura sulfatjordar.

Antalet åtgärder och kostnaderna för bekämpning av försurning i Lappo ås vattendragsområde med flera 2022–2027 presenteras i tabell 11.4.1d. Utbudet av åtgärder för bekämpning av försurning och motiveringar till åtgärderna presenteras i guiden: Maatalous, turkistuotanto ja happamuuden torjunta, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (på finska) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

De åtgärder för bekämpning av markens surhet som rekommenderas för Lappo å är:

Vallodling på sura sulfatjordar: Man har uppskattat mängden åkermark på sura sulfatjordar och föreslår att 20 procent av denna areal ska vara mångåriga vallar, det vill säga 8 300 ha.

Reglering av torrläggningsförhållanden: Målet är att reglera dräneringsförhållandena på 31 000 ha sulfatjordar inom jord- och skogsbruket. 

Byggande, automatisering, skötsel och underhåll av reglerad dränering och bevattning för bekämpning av försurning: Målet är att reglerad dränering ska inrättas och skötas på en areal på 15 000 ha.

Riskkartläggning av sulfatjordar: GTK har räknat samman de röda områdena (hög sannolikhet för förekomst) på sannolikhetskartorna för sura sulfatjordar och de områden som fortfarande saknas med samma formel. Även andra markanvändningsformer än åkermark ingår. Det är tänkt att riskkartläggningar ska göras på 5 600 ha per år.

Tabell 11.4.1d Antalet åtgärder för bekämpning av surhet i Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna.

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings
kostnader

sammanlagt

Drifts-
kostnader

sammanlagt

Kostnader
per år

Vallodling på sura sulfatjordar

8 300

ha/år

-

540 000 €

540 000 €

Reglering av torrläggningsförhållanden i bekämpningen av surhet

31 000

ha

-

4 650 000 €

4 650 000 €

Anläggande, automatisering, skötsel och underhåll av reglerad dränering och bevattning i bekämpningen av surhet

15 000

ha/period

38 350 000 €

3 000 000 €

6 330 000 €

Kartläggning av risker på sura sulfatjordar

5 600

ha/år

-

140 000 €

140 000 €

 

Skogsbruk

I Lappo ås vattendragsområden med flera är skogsbrukets andel av den totala fosforbelastningen i vattendragen cirka 26 procent och av kvävebelastningen cirka 50 procent. I allmänhet baserar sig vattenvården inom skogsbruket på noggrann åtgärdsvis planering. Åtgärdsvis övervägs vattenvårdslösningar, som är det bästa sättet att notera faktorer som gäller t.ex. lutningen i terrängen, jordmånens erosionskänslighet, flöden och närheten till vattendrag. Mer detaljerade vattenskyddsplaner görs för närvarande bl.a. i samband med projekt för iståndsättningsdikning. För att förebygga erosion och begränsa drivande suspenderade ämnen används vid iståndsättningsdikning åtgärder som bl.a. dikesavbrott, slamgropar, grunddammar, sedimenteringsdammar, våtmarker och översilning. I samband med föryngringsavverkning, markberedning och gödsling används skyddszoner och -remsor samt lättare markberedningsmetoder och sedimenteringsbassänger som vattenvårdsmetoder. I samband med genomförandet av åtgärderna görs i allmänhet en mer detaljerad inriktning och planering. I stället för slutavverkning rekommenderas det att man, i stigande grad, överväger skogsbruk som bygger på kontinuitetsskogsbruk och i samband med det även tar hänsyn till vattenskyddet. Både skogarnas biologiska mångfald och vattendragens tillstånd skulle gynnas. Åtgärderna i Lappo ås vattendragsområde har planerats med beaktande av hela vattendragsområdets skogsareal. I samband med genomförandet av åtgärderna görs i allmänhet en mer detaljerad inriktning och planering.

Antalet åtgärder inom skogsbruket och kostnaderna för dem i Lappo ås vattendragsområde 2022–2027 presenteras i tabell 11.4.1e. Utbudet av åtgärder inom skogsbruket och motiveringar till åtgärderna presenteras i guiden: Metsätalous, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (på finska) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

De rekommenderade åtgärderna för vattenvården inom skogsbruket i Lappo å och deras antal är:

Vattenskyddet inom och planeringen av iståndsättningsdikningen som en del av skogsvården i myrskogar: Åtgärden rekommenderas för alla iståndsättningsdikningar som görs i området och mer intensivt i områden med känsliga vattendrag eller där skogsbruket har en betydande inverkan på vattendraget. I planeringsområdet för Lappo å innebär det totalt cirka 5 340 hektar.

Skyddsremsa vid förnyelseavverkningar: Åtgärden rekommenderas vid all föryngringsavverkning i området. Skyddsremsornas beräknade areal i planeringsområdet är cirka 132 ha. Vid bedömningen av remsans areal har man använt bredden 15 meter. I praktiken är det med tanke på vattenskyddet och naturvärdena viktigt att använda en skyddsremsa med varierande bredd som beaktar de lokala förhållandena, såsom erosionskänsligheten i strandzonen.

Effektivisering av vattenskyddet inom skogsbruket (hektar och antal vattenskyddsstrukturer): Det rekommenderas att åtgärden genomförs särskilt i vattendragsområdet för de vattenförekomster som ingår i Natura 2000-nätverket eller objekt som är av naturekonomisk betydelse eller som har något annat särskilt behov. Det rekommenderas att åtgärden genomförs årligen på cirka 1 063 ha och på sammanlagt cirka 47 vattenskyddskonstruktioner.

Utbildning och rådgivning inom skogsbruket: I Lappo ås område rekommenderas det att åtgärden genomförs heltäckande i hela området. Utbildning och rådgivning föreslås för cirka 63 markägare per år

Tabell 11.4.1e De föreslagna vattenvårdsåtgärderna inom skogsbruket i Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna.

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader

sammanlagt

Drifts-
kostnader

sammanlagt

Kostnader
per år

Vattenskydd och planering av iståndsättningsdikningar som en del av myrskogsvården

5 340

ha/period

401 000 €

27 000 €

61 000 €

Skyddszoner för föryngringsavverkningar

132

ha/år

567 000 €

7 000 €

56 000 €

Effektivering av vattenskyddet inom skogsbruket

1 063

ha/år

 -

9 000 €

9 000 €

Effektivering av vattenskyddet inom skogsbruket

47

st. vattenskydds-
konstruktion/period

85 000 €

-

7 000 €

Fortbildning och rådgivning inom skogsbruket

63

pers./år

-

11 000 €

11 000 €

 

Torvproduktion

I Lappo ås vattendragsområde är torvproduktionens andel av den totala fosforbelastningen i vattendragen cirka 2 procent och av kvävebelastningen cirka 2 procent. I Lappo ås avrinningsområde finns det flera torvproduktionsområden. Vattenskyddet i torvproduktionsområden har gjort framsteg under den andra vattenvårdsperioden och bygger till stor del på BAT-metoder (bästa tillgängliga teknik). De befintliga vattenskyddsstrukturerna i torvproduktionsområdena är dock i varierande skick och fungerar olika bra. Torvproduktionen har minskat under de senaste åren.

Antalet åtgärder inom torvproduktionen och kostnaderna för dem i Lappo ås vattendragsområde 2022–2027 presenteras i tabell 11.4.1f. Utbudet av åtgärder inom torvproduktionen och motiveringar till åtgärderna presenteras i guiden: Turvetuotanto, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (på finska) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

De rekommenderade åtgärderna för vattenvården inom torvproduktionen i Lappo å och deras antal är:

Översilnings- och vegetationsfält: Före utgången av 2027 föreslås ett översilningsfält som fungerar året runt för behandling av dräneringsvatten i alla verksamma torvproduktionsområden. Dikade översilningsfält (genom pumpning och utan pumpning) presenteras på sammanlagt 1 465 ha och odikade översilningsfält (genom pumpning och utan pumpning) 1 028 ha. Numera används cirka 2 100 hektar översilningsfält i Lappo å och före utgången av 2027 täcker ytavrinningen uppskattningsvis 2 500 hektar. Vegetationsfälten används i fortsättningen främst för att effektivisera vattenskyddet i områden som tas ur produktion när det inte är möjligt att bygga ett översilningsfält. Totalt 1 761 ha vegetationsmark föreslås (med och utan pumpning).

Baskonstruktioner för vattenskyddet: Sammanlagt 4 253 ha grundläggande vattenskyddskonstruktioner föreslås.

Reglering av vattenföringen: Reglering av vattenföringen rekommenderas för att jämna ut vattenföringen till alla torvproduktionsområden där detta kan genomföras. Reglering av vattenföringen på sammanlagt 4 253 hektar föreslås. Metoden rekommenderas särskilt för användning i områden med stora höjdskillnader. Betydelsen av reglering av vattenföringen betonas under perioder med hög avrinning. I dag finns reglering av vattenföringen i nästan alla produktionsområden och det krävs i miljötillstånd för det.

Tabell 11.4.1f Antalet åtgärder för torvproduktionen inom Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027 samt kostnader för åtgärderna.

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader
sammanlagt

Drifts-
kostnader

sammanlagt

Kostnader
per år

Vegetationsfält/våtmark, ingen pumpning

367

Produktionsområden ha

-

13 000 €

13 000 €

Vegetationsfält/våtmark med pumpning

1394

Produktionsområden ha

-

70 000 €

70 000 €

Dikat ytavrinningsfält med pumpning

1248

Produktionsområden ha

-

62 000 €

62 000 €

Dikat ytavrinningsfält, ingen pumpning

217

Produktionsområden ha

-

3 000 €

3 000 €

Odikat ytavrinningsfält, ingen pumpning

238

Produktionsområden ha

-

4 000 €

4 000 €

Odikat ytavrinningsfält med pumpning

790

Produktionsområden ha

-

40 000 €

40 000 €

Grundkonstruktioner för vattenskyddet

4253

Produktionsområden ha

-

442 000 €

442 000 €

Reglering av vattenföring

4253

Produktionsområden ha

-

34 000 €

34 000 €

 

Vattenbyggande, reglering och restaureringar

Målet för iståndsättningen av åar, älvar och bäckar är oftast att återställa gynnsamma förhållanden för fisk och övriga vattenorganismer på strömställen. Samtidigt strävar man efter att återställa små vattendrag så att vattenförhållandena i dem blir mera naturenliga. Restaureringar av livsmiljöer i åar och älvar fokuseras på vattendragsområden vars tillstånd är sämre än bra samt vattendragsområden där man med strukturell restaurering kan förbättra vattendragens ekologiska status. De huvudsakliga restaureringsmetoderna som används är diversifiering av djup- och flödesförhållandena med hjälp av trösklar, sänkor och stenläggning, ökning av mängden lekgrus, avlägsnande av igenslamningar samt återförande av vatten till torrlagda fåror. Att göra en uträtad strandlinje mer diversifierad, bredda lugnvattnet, avlägsna strandskydden eller ändra dem till naturligt tillstånd och avlägsna vallar eller flytta dem längre bort från strandlinjen är restaureringsmetoder som lämpar sig för översvämningsskyddade delar av älvar och åar.

Att bygga grunda, mångformiga konstgjorda forsar för att öka omfattningen av blötlagda områden och vattendjupet är den vanligaste restaureringsmetoden i naturliga fåror som har knappt om vatten och i fåror som rensats kraftigt för att utgöra skydd mot översvämning.

Inom området för åtgärdsprogrammet för vattenvården i NTM-centralen i Södra Österbotten eutrofieras sjöarna av näringsbelastning, som kommer från punktbelastningskällor, markanvändningen i vattendragsområdet eller sjöns interna belastning. Restaureringar av eutrofierade sjöar planeras, men man strävar i regel efter att börja restaureringen först efter att tillräckliga åtgärder för att minska den externa belastningen har vidtagits för att restaureringen ska kunna göras eller om dessa åtgärder med säkerhet kommer att vidtas inom ramen för de övriga sektorernas åtgärdspaket. Som restaureringsmetoder används oftast slåtter av vattenväxter, avlägsnande av torvflak, muddring, restaurering av näringskedjor, syresättning, kemisk fällning av fosfor, avlägsnande av bottenvattenmassa, höjning av vattennivån, tillfällig torrläggning och olika kemiska eller andra behandlingar av sediment. Med hjälp av restaureringar kan man förbättra vattenkvaliteten och livsmiljöerna i sjöar, åar och älvar permanent endast om man samtidigt ser till att en tillräcklig minskning av både intern och extern belastning som orsakar problem minskar.

Målen för utvecklingen av regleringspraxisen kan vara mycket varierande och samma objekt kan ha flera mål. Målen kan till exempel vara att förbättra rekreationsvärdet i en reglerad sjö, utnyttja vattenkraften effektivare, hantera risker för översvämning och torka, förbättra dräneringen i vattendragets närområde, förbättra vattendragets ekologi eller minska såväl de ekologiska som morfologiska olägenheterna som korttidsregleringen orsakar. Även klimatförändringen har medfört behov av att ändra regleringspraxisen.

De vattenvårdsåtgärder för vattenbyggande, reglering och restaurering som presenterats för Lappo å och deras antal presenteras i texten nedan samt i tabell 11.4.1g. Tabellen visar kostnaderna för åtgärderna.  Utbudet av åtgärder inom vattenbyggnad, reglering och restaurering och motiveringar för åtgärderna presenteras i guiden: Vesirakentaminen, säännöstely ja vesistökunnostukset, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (på finska) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.

Restaurering av eutrofierade sjöar

Under den första vattenvårdsperioden planerades restaurering av den reglerade Kuorasjärvi och restaureringen sker sannolikt under perioden 2022–2027. I Kuorasjärvi är avsikten eventuellt att restaurera sjön och vårdåtgärderna kunde bestå av exempelvis höjning av vattenståndet, slåtter av vattenväxter och vårdfiske. Under perioden 2022–2027 har man planerat att restaurera sjöarna i Hirvijärvi och Varpula konstgjorda sjöar genom att avlägsna torvflak som orsakar olägenheter. Restaureringen av Vetämäjärvi i Alavo fortsätter sannolikt även under den tredje planeringsperioden.

Restaurering av Natura-områden som betecknats som särskilda områden

Målet för den tredje planeringsperioden är att restaurera Natura-området i Kuivasjärvi i Alavo bland annat genom att göra upp en plan och sedan eventuellt slå vattenväxter samt göra häckningsholmar för fåglar.

Restaurering av livsmiljöer i strömmande vatten

Restaureringen av livsmiljön i Töysänjoki fortsätter eventuellt fram till genomförandefasen under perioden 2022–2027. Dessutom genomförs en restaurering av livsmiljön i Pahajoki eventuellt under perioden 2022–2027. Målet är dessutom att planera och genomföra restaurering av livsmiljön i Lappo ås nedre lopp. I planerna ingår också restaurering av Tiisijärvi-Hirvijärvi-mellandiket, som är en helt utgrävd fåra. Målet är också att göra utredningar om restaurering av livsmiljön i Kauhavanjokis nedre och övre lopp samt Haapaluoma å och dessutom om restaurering av livsmiljön i bäcken Haapojanluoma. Inom ramen för Helmi-programmet är avsikten att genomföra restaureringar av livsmiljöer i Hakojoki, Kaarankajoki, Lakajoki och Tapaskanluoma.

Underlättande av fiskvandringen

Åren 2016–2021 planerades i Lappo ås nedre lopp en fiskväg i dammen vid Nykarleby kraftverk och dessutom har behovet av planering av fiskvägar bedömts i Lappo ås mellersta del vid Mäkelänkoski och Hourunkoski dammar och planeringen av fiskvägar sker under de närmaste åren. Målet är att alla dessa fiskvägar ska inrättas 2022–2027. Planen för fiskvägen i Lakaluomas kvarndamm i Lappo ås mellersta del är klar och avsikten är att den ska genomföras under perioden 2022–2027. Även fiskvägen i Pouttu damm i Lappo genomförs eventuellt under perioden 2022–2027. Dessutom genomförs eventuellt avlägsnandet av vandringshinder i anslutning till regleringsdammen i Talinkalma i Kuortaneenjärvi 2022–2027. I Nurmo å uppdaterades planen för avlägsnande och genomförande av vandringshinder i dammen i Hippi under perioden 2022–2027 och planen för fiskvägen vid Ranta-Töysä damm i Kätkänjoki under perioden 2016–2021, och avsikten är att fiskvägen ska genomföras under perioden 2022–2027. För tre totalhinder för fiskvandringen som ligger i Kätkänjoki nedanför Kätkäjärvi föreslås en plan för att underlätta fiskvandringen. I Kauhavanjokis nedre lopp är avsikten att göra upp planer för åtgärder som underlättar fiskvandringen i samband med regleringsdammen i Jylhänkoski och dammen i Kalliokoski. När det gäller vandringshindren i Kuorasjärvi, Jääskänjärvi och Iso-Allasjärvi i Alavo är målet att göra utredningar och planer för åtgärder som underlättar fiskvandringen för alla dessa vattenförekomster. Avsikten är också att göra en utredning och en plan för åtgärder som underlättar fiskvandringen i Tiisijärvi i Lappo. För Kauhajärvi damm föreslås en utredning om en åtgärd som underlättar fiskens vandring.

Utveckling av regleringen

Möjligheterna att utveckla regleringspraxisen i Lappo ås konstgjorda sjöar (Hirvijärvi och Varpula) utreds fortfarande för att man bättre ska kunna ta hänsyn till konsekvenserna av klimatförändringen. Den ändringsplan för regleringen av Kuortaneenjärvi som Kuortane kommun låtit göra har färdigställts, men projektet har än så länge inte gått vidare till tillståndsbehandling. Utvecklingen av regleringen av Ranta-Töysänjärvi börjar 2021. Utvecklingen av regleringspraxisen för Nurmo ås källsjöar inleddes under den första vattenvårdperioden och projektet genomfördes i Kuotesjärvi och Putulanjärvi 2019, samt genomförandet av Iso- och Vähä-Allasjärvi under perioden 2016–2021. Den egentliga regleringen av Saarijärvi avslutades 2015 när regleringsdammen ersattes med en grunddamm. Av de övriga källsjöarna i Nurmo å fortsatte utvecklingen av regleringen av Saukkojärvi, Kuorasjärvi och Jääskänjärvi under perioden 2016–2021. Genomförandet av dem planeras under perioden 2022–2027. Även i Kätkänjärvi föreslås det att regleringspraxisen utvecklas. För Nurmo å föreslås ett miljöanpassat flöde som en åtgärd för att utveckla regleringen, det vill säga att se till att det är tillräcklig vattenföring för att trygga eller återställa ekosystemet för strömmande vatten så att det blir så naturligenligt som möjligt.

Tabell 11.4.1g De föreslagna åtgärderna för vattenbyggande, reglering och restaurering av vattendrag i Lappo ås planeringsområde under planeringsperioden 2022–2027.

Åtgärd

Antal

Enhet

Investerings-
kostnader
sammanlagt

Drifts-
kostnader

sammanlagt

Kostnader
per år

Åtgärd som underlättar fiskvandring (fallhöjd <1 m)

5

Antalet konstruktioner

42 000 €

-

3 000 €

Åtgärd som underlättar fiskvandring (fallhöjd 1–5 m)

9

Antalet konstruktioner

897 000 €

-

63 000 €

Åtgärd som underlättar fiskvandring (fallhöjd >5 m)

4

Antalet konstruktioner

3 557 000 €

-

250 000 €

Restaurering av Natura-områden som utsetts till särskilda områden

1

Antalet vattenförekomster

38 000 €

11 000 €

14 000 €

Restaurering av livsmiljöer i åar och älvar (avrinningsområde större än 100 km2)

5

Antalet vattenförekomster

332 000 €

9 000 €

32 000 €

Restaurering av stora eutrofierade sjöar (areal större än 5 km2)

2

Antalet vattenförekomster

188 000 €

5000 €

18 000 €

Restaurering av små eutrofierade sjöar (areal mindre än 5 km2)

2

Antalet vattenförekomster

36 000 €

5 000 €

8 000 €

Restaurering av livsmiljön i små strömmande vatten (avrinningsområde mindre än 200 km², regional åtgärd)

1

Antalet vattenförekomster

30 000 €

1 000 €

3 000 €

Restaurering av livsmiljöer i bäckar (avrinningsområde mindre än 100 km²)

7

Antalet vattenförekomster

70 000 €

1000 €

 6 000 €

Utveckling av regleringspraxis

8

Antalet vattenförekomster

1 250 000 €

-

88 000 €

 

Industri och företagsverksamhet

Förslag till åtgärder för industrin och företagsverksamheten i det västra vattenförvaltningsområdet under perioden 2022–2027

Åtgärderna inom industrin och företagsverksamheten behandlas på vattenförvaltningsområdesnivå i vattenförvaltningsplanen för det västra vattenförvaltningsområdet. Utbudet av åtgärder inom industrin och motiveringar till åtgärderna presenteras i guiden: Yhdyskunnat, haja-asutus ja teollisuus, vesienhoidon toimenpiteiden suunnittelu vuosille 2022–2027 (Samhällen, glesbebyggelse och industri, planering av vattenvårdsåtgärder för 2022–2027) samt i del 2 av vattenförvaltningsplanen.