11.4.2 Åtgärder för hanteringen av översvämningsrisker

Områden med översvämningsrisk

I Lappo ås planeringsområde finns ett område med betydande översvämningsrisk, Lappo. För avrinningsområden där ett eller flera områden med betydande översvämningsrisk har inrättats eller uppdaterats samtidigt som förvaltningsplanen och översynen av åtgärdsprogrammet (Saarenpää E. m.fl. 2020). Ett förfarande för hörande i anslutning till dessa planer anordnades samtidigt med hörandet om vattenvården 2.11.2020–14.5.2021. Mer information om planeringen av hanteringen av översvämningsrisker finns på www.vesi.fi/sv/hantering-av-oversvamningsrisker/

I planen för hantering av översvämningsriskerna för Lappo å presenteras en kartläggning av översvämningsrisker och av skadebedömningen, de mål och åtgärder som föreslås för området och motiveringar för dessa samt beskrivning av myndighetsverksamhet under en översvämningssituation (tabell 11.4.2a). Utöver översvämningar som orsakas av förhöjt vattenstånd i vattendrag och förhöjt havsvattenstånd tar planen även hänsyn till översvämningar som orsakas av dammbrott. Planen har utarbetats av översvämningsgruppen för avrinningsområdet och med hjälp av den samordnas hanteringen av översvämningsriskerna i avrinningsområdet.

Utifrån översvämningskartläggningarna har man uppskattat att en översvämning som upprepas en gång på hundra år orsakar skador på 15 miljoner euro i Lappo och hotar 231 invånare. Översvämningen hotar också i hög grad trafikförbindelserna.

I planen betonas betydelsen av planering av markanvändningen och egen beredskap. Även åtgärderna för avvärjande av översvämningar, upprätthållandet av samarbetet och informationen om översvämningar är centrala. Dessutom betonas kvarhållning av vattnet i avrinningsområdena genom småskaliga åtgärder, såsom byggande av våtmarker inom jord- och skogsbruket, hantering av dagvatten och omvandling av torvproduktionsområden som tas ur bruk till våtmarker. En eventuell ändring av regleringen av Kuortaneenjärvi har också lyfts fram.

Åtgärder som kan ha effekter på vattenvården

Lagstiftningen om hantering av översvämningsrisker och om vattenvården förutsätter att åtgärderna för att hantera översvämningsriskerna ska samordnas med miljömålen för vattenvården. Vid planeringen av hanteringen av översvämningsrisker ska man beakta att de planerade åtgärderna inte i betydande grad får äventyra målen för och effekterna av de åtgärder som planerats och genomförts inom vattenvården. Åtgärderna för hantering av översvämningsrisker i Lappo ås vattendragsområde bedömdes under den första planeringsomgången för hanteringen av översvämningsrisker med metoder för multikriterieanalys, varvid även målen för vattenvården beaktades vid valet och bedömningen av åtgärdskombinationer. Under den andra planeringsomgången uppdaterades bedömningen om man identifierade att det har skett väsentliga förändringar i åtgärden under den föregående planeringsomgången eller om åtgärden är ny (14.1.2b). I alla de bedömda åtgärdskombinationerna har man inkluderat kvarhållning av vattnet i avrinningsområdena med små åtgärder, vilket har positiva konsekvenser för vattnens status. Dessutom kan man med många av de nuvarande metoderna för hantering av översvämningsrisker på ett föregripande sätt minska belastningen på vattendragen. Av åtgärderna kan endast effektiveringen av regleringen av Kuortaneenjärvi och byggandet av en fåra som passerar Alavo tätort under en översvämning ha tillfälliga skadliga konsekvenser för vattenstatusen. De beaktas i den fortsatta planeringen. Mer information om bedömningen av åtgärderna för hantering av översvämningsrisker finns i kapitel 7 i planen för hantering av översvämningsrisker i Lappo ås avrinningsområde (Saarenpää E. m.fl. 2020).

Mer information om innehållet i åtgärderna finns i kapitel 4 i planen för hantering av översvämningsrisker i Lappo ås avrinningsområde.

Tabell 14.2.1a De åtgärder som identifierats och bedömts i Lappo ås avrinningsområde under andra planeringsperioden för hanteringen av översvämningsriskerna.

Åtgärdsgrupper

Åtgärder

Åtgärderna för att minska översvämningsrisker

 

1. Planering av markanvändning och tillståndsprocesser

1.1 Angivande av översvämningsområden i planer

 

1.2 Uppdatering av rekommendationerna om de lägsta bygghöjderna på området med betydande översvämningsrisk

 

1.3 Beaktande av de lägsta bygghöjderna i general- och detaljplaner samt i byggnadsordningar

 

1.4 De lägsta bygghöjderna för el- och data-kommunikationsinfrastruktur eller styrning utanför det översvämningshotade området

 

1.5 Beaktande av de krav som översvämningar ställer på kommunaltekniken i detaljplaner och byggnadsordningar

 

1.6 Beaktande av översvämningsrisker i tillståndsprocesser och vid tillsyn av nya funktioner

2. Hydrologisk uppföljning och utveckling av modellering

2.1 Utveckling och förbättring av tillförlitligheten för översvämningsprognoser och mätningar

3. Översvämningskartering

3.1 Utveckling av översvämningskartering och informationsförmedling

 

3.3 Kartering av översvämningshotade områden invid Nurmonjoki å

4. Kvarhållande av vatten i avrinningsområden med hjälp av småskaliga åtgärder

4.1 Utveckling av rådgivning, anvisningar och information för att främja metoder för kvarhållande av vatten i jord- och skogsbruksområden samt i de torvproduktionsområden som tas ur bruk och genomförande av åtgärder

 

4.2 Att främja pilotprojektet för att ändra ett torvproduktionsområde som tagits ur bruk till ett område för kvarhållande av vatten

 

4.3 Ibruktagande av nya metoder för hantering, lagring och avledning av dagvatten ska främjas (pilotprojekt)

 

4.4 Ett nationellt projekt för att främja utveckling av stödsystem och utredning av åtgärder för att effektivt kvarhålla flödesvatten

 

4.5 Att främja sådana lokala projekt inom Lappo ås avrinningsområde som har mångsidiga effekter på hela avrinningsområdet (vattnens status och naturens mångfald)

Översvämningsskyddsåtgärder

 

5. Ändring av regleringen i Kuortaneenjärvi

5.1 Eventuell ändring av regleringen i Kuortaneenjärvi samt eventuell rensning av näromgivningen vid Talinkalma damm och ändring av dammkonstruktionen

6. Lokalt skydd av lågt liggande objekt på översvämningsområdena

6.1 Utredning om lokalt skydd av specialobjekt och övriga byggnader på översvämningsriskområdet med hjälp av permanenta eller tillfälliga skyddskonstruktioner

 

6.2 Anskaffning av flyttbara översvämningsbarriärer

7. Att främja översvämningsskyddsåtgärder i Alavo

7.1 En preliminär utredning om anläggande av Töysänjoki ås uträtningsfåra under översvämningen

 

7.2 Att främja översvämningsskyddsåtgärder i Alavo

Beredskapsåtgärder

 

8. Översvämningsvarningar, räddningsplaner, kommunernas beredskapsplaner, upprätthållande av samarbetsnätverk samt övningar inför översvämningsbekämpning

8.1 Ordnande av översvämningsövningar på översvämningsriskområdet i Österbotten och Södra Österbotten

 

8.2 Utarbetande och uppdatering av Lappo och Kauhava städers beredskapsplaner inför översvämningar

 

8.3 En intern eller gemensam översvämningsgrupp för städerna och kommunerna i översvämningsriskområdet för att främja åtgärder för hantering av översvämningsrisker och ansvarsfördelning

 

8.4 Samarbetet mellan olika aktörer upprätthålls och samarbetsmöten ordnas

9. Egen beredskap

9.1 Beredskap inför översvämningar bland aktörerna i översvämningsriskområdena och utarbetande av en beredskapsplan

 

9.2 Enkät till hushåll om beaktande av översvämningsrisker och beredskap inför översvämningar

10. Åtgärder för översvämningsbekämpning på förhand

10.1 Utveckling av regleringen i de reglerade sjöarna

 

10.2 Underhåll av konstruktionerna i Lappo ås invallningsområden och i de konstgjorda och reglerade sjöarna

Verksamhet vid en översvämning

 

11. Situationsbilden av och informationen om översvämningar

11.1 Upprätthållande av lägesbilden och myndighetssamarbete samt samarbetsmöten

 

11.2 Resurser för och effektivering av översvämningsinformationen under översvämningar och beredskap inför översvämningar

12. Reglering under översvämningar och undantagstillstånd

12.1 Användning av regleringen i vattendraget och invallningsområdena inom ramen för tillståndsbesluten för att minska översvämningsskador

 

12.2 Ansökan om undantagstillstånd för tillfällig ändring av regleringen under översvämningssituationen

13. Evakuering

13.1 Tryggande av tillräckliga resurser som behövs för evakuering

Åtgärder i efterhand

 

14. Upprätthållande av beredskapen

Upprätthållande av beredskapen

 

Tabell 14.1.2b En bedömning av samordning av åtgärderna för hanteringen av översvämningsriskerna i Lappo ås avrinningsområde med vattenvårdens mål. 

Åtgärder:

Mycket positiv (++)

Positiv
(+)

Neutral (0)

Skadlig (-)

Mycket skadlig
(--)

De metoder för hanteringen av översvämningsrisker som nuförtiden är i bruk

 

 

x

 

 

Kvarhållande av vatten i avrinningsområden med hjälp av småskaliga åtgärder

x

 

 

 

 

Lokalt skydd av de lågt belägna objekten i området med betydande översvämningsrisk i Lappo (utredning och tillfälliga skydd)

 

x

 

 

 

Effektivering av regleringen i Kuortaneenjärvi

 

 

 

x

 

Främjande av översvämningsskyddet i Alavo tätort

 

x (övriga översvämningss-
kyddsåtgärder)

 

x (fåra)