12.4.2 Åtgärder för hanteringen av översvämningsrisker

Områden med översvämningsrisk

I Kyro älvs avrinningsområde finns det två områden med betydande översvämningsrisk, närmare bestämt Ilmola-Seinäjoki och Ylistaro-Kvevlax. För avrinningsområden där ett eller flera områden med betydande översvämningsrisk har inrättats eller uppdaterats samtidigt som förvaltningsplanen och översynen av åtgärdsprogrammet (Saarenpää m.fl. 2020). Ett förfarande för hörande i anslutning till dessa planer anordnades samtidigt med hörandet om vattenvården 2.11.2020–14.5.2021. Mer information om planeringen av hanteringen av översvämningsrisker finns på www.vesi.fi/sv/hantering-av-oversvamningsrisker/

I planen för hantering av översvämningsriskerna för Kyro älv presenteras kartläggning av översvämningsrisker och av skadebedömningen, de mål och åtgärder som föreslås för området och motiveringar för dessa samt beskrivning av myndighetsverksamhet under en översvämningssituation (tabell 12.4.2a). Utöver översvämningar som orsakas av förhöjt vattenstånd i vattendrag och förhöjt havsvattenstånd tar planen även hänsyn till översvämningar som orsakas av dammbrott. Planen har utarbetats av översvämningsgruppen för avrinningsområdet och med hjälp av den samordnas hanteringen av översvämningsriskerna i avrinningsområdet.

Utifrån översvämningskartläggningarna har man uppskattat att en översvämning som upprepas en gång på hundra år orsakar skador i områden med betydande översvämningsrisk i Kyro älv på uppskattningsvis 23 miljoner euro och hotar uppskattningsvis 365 invånare. Översvämningen hotar också i hög grad trafikförbindelserna.

I planen betonas betydelsen av planering av markanvändningen och egen beredskap. Även åtgärderna för avvärjande av översvämningar, upprätthållandet av samarbetet och informationen om översvämningar är centrala. Dessutom betonas kvarhållning av vattnet i avrinningsområdena genom småskaliga åtgärder, såsom byggande av våtmarker inom jord- och skogsbruket, hantering av dagvatten och omvandling av torvproduktionsområden som tas ur bruk till våtmarker.

I Kyro älvs område har även ändringen av användningen av invallningsområdena i Kyro älvs övre lopp lyfts fram som en central åtgärd så att man vid hot om stora översvämningar skulle släppa ut älvvatten i invallningsområdena senare än idag och på så sätt skulle kunna minska översvämningsskadorna i Ilmola avsevärt. Dessutom föreslås en partiell ändring av regleringen av Kyrkösjärvi för att effektivera översvämningsskyddet. I Kyro älvs nedre lopp föreslås åtgärder i enlighet med planen för översvämningsskydd i Kyro älvs nedre lopp.

Åtgärder som kan ha effekter på vattenvården

Lagstiftningen om hantering av översvämningsrisker och om vattenvården förutsätter att åtgärderna för att hantera översvämningsriskerna ska samordnas med miljömålen för vattenvården. Vid planeringen av hanteringen av översvämningsrisker ska man beakta att de planerade åtgärderna inte i betydande grad får äventyra målen för och effekterna av de åtgärder som planerats och genomförts inom vattenvården. Åtgärderna för hantering av översvämningsrisker i Kyro älvs vattendragsområde bedömdes under den första planeringsomgången för hanteringen av översvämningsrisker med metoder för multikriterieanalys, varvid även målen för vattenvården beaktades vid valet och bedömningen av åtgärdskombinationer. Under den andra planeringsomgången uppdaterades bedömningen om man identifierade att det har skett väsentliga förändringar i åtgärden under den föregående planeringsomgången eller om åtgärden är ny (tabell 12.4.2b). I alla de bedömda åtgärdskombinationerna har man inkluderat kvarhållning av vattnet i avrinningsområdena med små åtgärder, vilket har positiva konsekvenser för vattnens status. Dessutom kan man med många av de nuvarande metoderna för hantering av översvämningsrisker på ett föregripande sätt minska belastningen på vattendragen. Åtgärderna kan också ha tillfälliga skadliga konsekvenser för vattnens status som har tagits i beaktande. Mer information om bedömningen av åtgärderna för hantering av översvämningsrisker finns i kapitel 7 i planen för hantering av översvämningsrisker i Kyro älvs avrinningsområde (Saarenpää m.fl. 2020).

Tabell 12.4.2a De åtgärder som identifierats och bedömts i Kyro älvs avrinningsområde under andra planeringsperioden för hanteringen av översvämningsriskerna.

Åtgärd

Fortsatta åtgärder

1. Planering av markanvändningen och tillståndsprocesser

1.1 Angivande av översvämningsområden i planer

 

1.2 Uppdatering av rekommendationerna om de lägsta bygghöjderna på området med betydande översvämningsrisk

 

1.3 Beaktande av de lägsta bygghöjderna i general- och detaljplaner samt i byggnadsordningar

 

1.4 Lägsta bygghöjder för el- och datakommunikationsinfrastruktur eller styrning utanför det översvämningshotade området

 

1.5 Beaktande av de krav som översvämningar ställer på kommunaltekniken i detaljplaner och byggnadsordningar

 

1.6 Beaktande av översvämningsrisker i tillståndsprocesser och vid tillsyn av nya funktioner

2. Hydrologisk uppföljning och utveckling av modellering

2.1 Utveckling och förbättring av tillförlitligheten för översvämningsprognoser och mätningar

3. Översvämningskartering

3.1 Utveckling av översvämningskartering och informationsförmedling

 

3.2 Noggrannare kartering av skadeobjekten på området med betydande översvämningsrisk Ylistaro–Kvevlax

4. Kvarhållande av vatten i avrinningsområden med hjälp av småskaliga åtgärder

4.1 Utveckling av rådgivning, fortbildning och information för att främja och genomföra metoder för kvarhållande av vatten

 

4.2 Användning av ett torvproduktionsområde som tas ur bruk för kvarhållande av vatten (pilotprojekt)

 

4.3 Ibruktagande av nya metoder för hantering, lagring och avledning av dagvatten ska främjas (pilotprojekt)

 

4.4 Utveckling av stödsystem och utredning av åtgärder för att effektivt kvarhålla flödesvatten (nationellt projekt)

 

4.5 Främjande av lokala, mångsidiga vattendragsprojekt i Kyro älvs avrinningsområde

5. Ändring i användningen av invallningsområdena vid Kyro älv

5.1 Planering för att ändra användning av invallningsområdena vid Kyro älv slutförs samt tillståndsprocess

 

5.2 Utredning om hur näringsämnen beter sig i invallningsområdena under översvämningen

 

5.3 Genomförande av ändring i användningen av invallningsområdena vid Kyro älv

6. Lokalt skydd av lågt liggande objekt på områdena mellan Ilmajoki-Seinäjoki och Ylistaro-Kvevlax

6.1 Utredning om lokalt skydd av specialobjekt och övriga byggnader på översvämningsriskområdet med hjälp av permanenta eller tillfälliga skyddskonstruktioner

 

6.2 Anskaffning av flyttbara översvämningsbarriärer och/eller genomförande av permanenta skydd

7. Ändring av regleringen i Kyrkösjärvi

7.1 Ytterligare utredningar om de rensningar och övriga arbeten som ändringen av regleringen i Kyrkösjärvi förutsätter

 

7.2 Planering av ändringen av regleringen i Kyrkösjärvi samt tillståndsansökan och genomförande

8. Främjande och genomförande av översvämningsskyddsåtgärder i Kyro älvs nedre del

8.1 Genomförande av de nuvarande åtgärderna för översvämningsskydd i Kyro älvs nedre del

 

8.2 Främjande av ibruktagande av nya översvämningsskyddsåtgärder i Kyro älvs nedre del

8. Översvämningsvarningar, räddningsplaner, kommunernas beredskapsplaner, upprätthållande av samarbetsnätverk samt övningar inför översvämningsbekämpning

9.1 Översvämningsövningar arrangeras på områdena med översvämningsrisk i Österbotten och Södra Österbotten

 

9.2 Utarbetande och uppdatering av beredskapsplaner inför översvämningar i de kommuner och städer som ligger i områdena med betydande översvämningsrisk

 

9.3 Upprätthållande av säkerhetsplanen för dammen vid Kyrkösjärvi

 

9.4 Upprätthållande av samarbetet mellan olika aktörer och ordnande av samarbetsmöten

10. Egen beredskap

10.1 Beredskap inför översvämningar bland aktörerna i översvämningsriskområdena och utarbetande av en beredskapsplan

 

10.2 Enkät till hushåll om beaktande av översvämningsrisker och beredskap inför översvämningar

11. Åtgärder för översvämningsbekämpning på förhand

11.1 Utveckling av reglering

 

11.2 Underhåll av konstruktionerna i Kyro älvs invallningsområden och i de konstgjorda och reglerade sjöarna

 

11.3 Utredning om ändring av rätt att överskrida regleringens övre gräns i Kalajärvi vid (exceptionella) översvämningar

 

11.4 Utveckling av övriga förhandsåtgärder för bekämpning av översvämningar

12. Lägesbild vid översvämningar och information om översvämningar

12.1 Upprätthållande av lägesbilden och myndighetssamarbetet samt samarbetsmöten

 

12.2 Resurser för och effektivering av översvämningsinformationen under översvämningar och beredskap inför översvämningar

13. Reglering och undantagstillstånd under översvämningen

13.1 Användning av regleringen i vattendraget och invallningsområdena inom ramen för tillståndsbesluten för att minska översvämningsskador

 

13.2 Ansökan om undantagstillstånd för tillfällig ändring av regleringen under översvämningssituationen

14. Evakuering

14.1 Tryggande av tillräckliga resurser som behövs för en evakuering särskilt vid svårevakuerade objekt

15. Upprätthållande av beredskapen

 

 

Tabell 12.4.2b En bedömning av samordning av åtgärderna för hanteringen av översvämningsriskerna i Kyro älvs avrinningsområde med vattenvårdens mål.

Åtgärder

Bra

Ganska bra

Ganska dåligt

Dåligt

De metoder för hanteringen av översvämningsrisker som nuförtiden är i bruk

 

x

 

 

Ändring av användning av invallningsområdena i Kyro älvs övre del och lokalt skydd av skadeobjekten i Ilmajoki

 

x

 

 

Kvarhållande av vatten i avrinningsområdet med hjälp av småskaliga åtgärder

x

 

 

 

Skydd av bostadsbyggnader och specialobjekt på områdena med betydande översvämningsrisk med vallar eller övriga konstruktioner

 

x

 

 

Ökning av regleringsvolymen i Kyrkösjärvi konstgjorda sjö

 

 

x

 

Översvämningsskyddsåtgärder i Kyro älvs nedre del

 

x (nuvarande åtgärder)

x (muddring och en ny översvämningsfåra)