17.2.2 Trafik

Genom planering av markanvändningen och miljötillstånd för verksamheter kan man påverka den risk som trafiken medför för grundvattnet. Risken för förorening av grundvatten ökar inte jämfört med nu om de nya trafiklederna och -områdena placeras utanför grundvattenområdena. Väg- och banprojekt kräver inte miljötillstånd, men de kan behöva tillstånd i enlighet med vattenlagen och i vissa fall bör miljökonsekvenserna för dessa projekt bedömas. Flygplatsernas vattenskydd behandlas i miljötillstånden.

Man strävar efter att minska vintersaltningen av vägarna i grundvattenområden utan att äventyra trafiksäkerheten. Vid planeringen av vägsträckningarna placera livligt trafikerade vägar som kommer att saltas utanför grundvattenområdena. Om det byggs vägar i ett grundvattenområde, bygger man grundvattenskydd i vägsluttningar eller övergår eventuellt till att använda halkbekämpningsmedel som är mindre skadliga för miljön än vanligt vägsalt. Grundvattenskydd byggs även i samband med grundförbättringsprojekt eller separat på grundvattenområden med förhöjd risk. Utöver detta repareras dåligt fungerande eller skadade skydd. NTM-centralernas ansvarsområden för trafik och infrastruktur följer upp vägsaltningens inverkan på grundvattnet och hur grundvattenskyddet fungerar i vissa grundvattenområden. Man strävar efter att i mån av möjlighet transportera farliga ämnen på vägavsnitt utanför eller på skyddade vägavsnitt.

Nya bansträckningar eller bangårdar placeras av princip inte på grundvattenområden. Om det i undantagsfall byggs nya bansträckningar eller -gårdar på grundvattenområden, ska man ta särskild hänsyn till riskerna för förorening av grundvattnet. Vilka riskhanteringsåtgärder en ny bansträckning eller bangård förutsätter bör utredas från fall till fall.

Riskerna för grundvattnet på grund av halkbekämpning och förhindrande av isbildning på flygutrustning på flygplatser som ligger i grundvattenområden samt hantering eller lagring av kemikalier och flytande bränslen minimeras. Det genomförs från fall till fall exempelvis genom att installera avlopp på fält utanför grundvattenområden, bygga grundvattenskydd, använda kemikalier som är mindre skadliga för grundvattnet samt utveckla nya alternativa arbetsmetoder och arbetssätt. Eventuella kemikalieutsläpp renas och flygplatsernas påverkan på grundvattnet kontrolleras.

I 19 grundvattenområden i de österbottniska landskapen följer man upp påverkan på grundvattnet av de vägar som saltas. I tre grundvattenområden (Salonmäki och Koskenkorva i Ilmola samt Karhinkangas i Karleby) har man övergått till att använda kaliumformiat. Dessutom övergår man i ett grundvattenområde (i Källmossa i Närpes) till att använda kaliumformiat under den tredje planeringsperioden för vattenvården.

På flygplatsen som ligger i grundvattenområdet i Storåsen i Kronoby följer man upp ammoniumhalterna i grundvattnet i enlighet med övervakningsprogrammet för miljötillstånd.

Grundvattenskydd vid vägsluttningar har hittills byggts i 13 grundvattenområden i de österbottniska landskapen. Det föreslås att nya grundvattenskydd byggs i grundvattenområdena Karhinkangas i Karleby och Sandåsen i Pedersöre på en sammanlagt cirka 3,4 km lång sträcka. Kloridhalter har observerats i grundvattnet och skydden anses nödvändiga. Det föreslås att man granskar om grundvattenskyddet som byggts i Åsen i Kaustby är tillräckligt och funktionellt.