3.3.7 Liikenne
Maantie- ja rataliikenteen suorat päästöt vesistöihin ovat yleensä vähäisiä ja johtuvat pääosin onnettomuuksista. Lentokentillä käytettävät jäänsulatus- ja jäätymisenestoaineet kuormittavat sekä pinta- että pohjavesiä. Tiestö ja rautatiet seurailevat usein harjuja ja reunamuodostumia, siksi pohjavesien kannalta maanteiden liukkauden torjunta on merkittävä riskitekijä. Liukkauden torjuntaan käytetään pääosin suolaa, natrium- ja kaliumkloridia, joka saattaa aiheuttaa pinta- ja pohjavesissä haitallisen korkeita kloridipitoisuuksia. Kemijoen vesienhoitoalueella Kemi–Tornion moottoritien varrella sijaitsevalla Lapinkulan sekä valtatie 4:n varrella sijaitsevan Maksniemen pohjavesialueilla on havaittu kohonneita kloridipitoisuuksia. Suurin osa vesienhoitoalueen pohjavesialueista sijaitsee tieverkolla, jolla ei käytetä juuri lainkaan suolaa. Vesienhoitoalueen pohjavesialueilla sijaitsee myös joitakin lentokenttiä tai pienlentokenttiä, muun muassa Keminmaan Sarenkylänkankaan ja Kemijärven Ketolan pohjavesialueilla.
Pohjavesialueiden kautta tapahtuvat vaarallisten aineiden kuljetukset sekä onnettomuustapaukset aiheuttavat pohjaveden pilaantumisriskin. Yleisimpiä kuljetettavia aineita ovat polttonesteet. Tienpidon ja liikenteen lisäksi ratapihat ja lentokentät sekä erilaiset varikot ovat riski pohjaveden laadulle. Mahdollisia riskejä pohjavedelle ovat myös maantien varsien ja rata-alueiden rikkakasvien- ja vesakontorjuntaan käytettävät torjunta-aineet. Kemiallisesta vesakontorjunnasta pohjavesialueilla on sekä tien- että radanpidossa luovuttu jo 1970–80 lukujen aikana. Myös tienpidossa torjunta-aineiden käytöstä pohjavesialueilla ollaan luopumassa. Vanhoja torjunta-ainejäämiä on kuitenkin maaperässä edelleen, joskin niiden alkuperä voi paikoin liittyä muuhunkin kuin väylänpitoon. Radanpidossa pohjavesialueiden ulkopuolella rikkakasvien torjunnassa käytetään torjunta-aineita, jotka Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on hyväksynyt käytettäväksi myös pohjavesialueilla. Tien- ja radanpidossa käytettävien torjunta-aineiden käyttömääriä seurataan ja biologisten torjuntakeinojen käyttömahdollisuuksia tutkitaan.
Lapin pohjavesialueille on rakennettu pohjavesisuojauksia kymmenelle pohjavesialueelle. Suojauksia on erityyppisiä ja nykyisin niitä tehdään lähinnä teiden perusparannuksien tai rakentamisen yhteydessä. Lapin pohjavesialueille rakennetuista suojauksista yhdeksän liittyy maantieliikenteeseen ja yksi rataliikenteeseen.
Väylävirasto on aloittanut varautumisen ilmastonmuutoksen mahdollisesti aiheuttamiin muuttuviin sääolosuhteisiin. Vesistöihin liittyen tämä tarkoittaa lähinnä tehostettua varautumista erilaisiin tulvatilanteisiin. Muun muassa silta- ja rumpurakenteet on mitoitettu nykyisille virtaamille. Myös kuivatusjärjestelyt perustuvat nykymitoitukseen.
Taulukko 3.3.7.1. Suolan käyttö vuosittain Lapin ELY-keskuksen alueella. Seurantajärjestelmään tehtyjen muutosten vuoksi urakkakaudelta 2015-2016 on saatavilla vain talvisuolan määrä. Talvisuolaa käytetään pääasiassa Kemin ja Rovaniemen urakka-alueiden vilkkaammalla päätiestöllä.
Urakkakausi | Hiekan suola (t) | Talvisuola yhteensä (t) | Kesäsuola (t) |
2019-2020 | 540 | 5 788 | 2 410 |
2018-2019 | 795 | 4 799 | 2 244 |
2017-2018 | 578 | 3 583 | 2 645 |
2016-2017 | 505 | 3 254 | 1 865 |
2015-2016 | - | 2 365 | - |
Taulukko 3.3.7.2 Pohjavesisuojaukset Lapin ELY-keskuksen alueella.
Kunta | Pohjavesialue | Tien nro | Talvihoitoluokka | Pohjavesisuojaustyyppi | Suojauksen pituus (m) | Rakennusvuosi |
Enontekiö | Maaselkävaara | 93 | Ib | Bentoniitti ja muovi | 59 | 2019 |
Enontekiö | Siilasjärvi | 21 | Ib | Bentoniitti ja muovi | 76 | 2017 |
Kemi | Ajos | 920 | Ib | Bentoniitti ja muovi | 1 480 | 2014 |
Kemijärvi/Rovaniemi | Lapalionkangas | rata | - | ei tiedossa | ei tiedossa | 2019 |
Kittilä | Kotikangas | 79 | Tib, Ib, Is | Bentoniitti ja muovi | 1 770 | 2014 |
Ranua | Kolonenäke | 942 | II | Moreenitiiviste | 260 | 2001 |
Sodankylä | Piittiövaara | 80 | Tib, Ib | Moreenitiiviste | 260 | 1999 |
Tornio | Kyläjoenkangas | 29 | Is | Bentoniitti ja kuitukankaat | 220 | 2000 |
Tornio | Laivakangas | 29 | I | Bentoniittimaa ja muovi | 760 | 2000 |
Tornio | Lapinkula | 29 | Is | Muovi ja maatiiviste sekä bentoniitti ja kuitukankaat | 960 | 2000 |