7.4. Liikenne

Suomessa tiestö ja rautatiet seurailevat usein harjuja ja reunamuodostumia. Lentokenttä on rakennettu tasaisille delta-alueille. Teiden ja lentokenttien suolaus, vaarallisten aineiden kuljetukset, onnettomuustapaukset sekä erilaiset varikkotoiminnat aiheuttavat pohjaveden pilaantumisriskiä. Riskejä pohjavedelle aiheuttavat myös tie- ja rata-alueiden varsilla aikoinaan käytetyt rikkakasvien- ja vesakontorjunnan torjunta-aineet. Muun muassa Helsingin, Espoon ja Vantaan muutamilla pohjavesialueilla liikennealueiden osuus pohjavesialueen pinta-alasta on liki 20 % (taulukko 5). Uudellamaalla arviolta noin 500 kilometriä tietä kulkee pohjavesialueilla.

 

Taulukko 5. Liikennealueet pohjavesialueilla Uudellamaalla, mikäli liikennealueiden osuus yli 9,0 % pohjavesialueen pinta-alasta. Lähde: Corine2018.

Kunta

Pohjavesialue

Pohjavesialueen pinta-ala, ha

Liikenne, ha

Liikenne, %

Helsinki

Tattarisuo

102

19,4

19,1

Vantaa

Koivukylä

102

18,3

18,0

Espoo

Mankki

35

5,4

15,5

Loviisa

Uvbergen

66

9,9

15,0

Vantaa

Kaivoksela

121

14,3

11,8

Tuusula

Hyrylä

46

5,1

11,1

Raasepori

Karjaa

121

12,3

10,2

Raasepori

Karjaa

365

36,8

10,1

Helsinki

Vuosaari

272

27,2

10,0

Lohja

Pyrkylännummi

92

9,1

9,9

Vantaa

Fazerila

284

27,5

9,7

Järvenpää

Järvenpää

48

4,6

9,6

Lohja

Lohjanharju

2300

219,7

9,5

Porvoo

Porvoo

284

27,0

9,5

Loviisa

Härkäpää A

41

3,8

9,3

Vantaa

Backas

74

6,8

9,2

Hyvinkää

Noppo

606

55,7

9,2