-
- 6. Tarkasteltavat pohjavedet
- 7. Pohjaveden tilaan vaikuttava toiminta
- 8. Pohjavesien seuranta, riskinarviointi ja tilan luokittelu
- 9. Pohjaveden tilatavoitteet
-
10. Pohjavesiä koskevat toimenpiteet
- 10.1. Toimenpiteiden suunnittelun perusteet
- 10.2. Edellisen hoitokauden toimenpiteiden toteutuminen
-
10.3. Sektorikohtaiset toimenpiteet ja arviot niiden kustannuksista
- 10.3.1 Yhdyskunnat ja haja-asutus
- 10.3.2. Teollisuus- ja yritystoiminta
- 10.3.3. Pilaantuneet maa-alueet
- 10.3.4. Liikenne
- 10.3.5. Maa-ainesten otto
- 10.3.6. Maatalous ja turkiseläintuotanto
- 10.3.7. Metsätalous ja turvetuotanto
- 10.3.8. Vedenotto
- 10.3.9. Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat, tilan seuranta ja pohjavesiselvitykset
- 10.3.10. Ilmastonmuutos
-
- 11. Vesienhoidossa tarkasteltavat pintavedet
- 12. Pintavesien kuormitus ja muu tilaa muuttava toiminta
- 13. Pintavesien seuranta ja tilan luokittelu
- 14. Vesien tilatavoitteet ja tilan parantamistarpeet
-
15. Pintavesiä koskevat toimenpiteet
- 15.1. Toimenpiteiden suunnittelun perusteet
- 15.2. Edellisen kauden toimenpiteiden toteutuminen
-
15.3. Sektorikohtaiset toimenpiteet ja arvio niiden kustannuksista
- 15.3.1. Yhdyskunnat
- 15.3.2. Haja-asutus
- 15.3.3. Teollisuus ja yritystoiminta
- 15.3.4. Turvetuotanto
- 15.3.5. Kalankasvatus
- 15.3.6. Maatalous
- 15.3.7. Metsätalous
- 15.3.8. Vesien säännöstely, rakentaminen ja kunnostus
- 15.3.9. Alueidenkäyttö
- 15.3.10. Haitalliset ja vaaralliset aineet ja happamat sulfaattimaat
- 15.3.11. Vesienhoitoon liittyvä viestintä
16.2. Toimenpiteiden kustannukset
Kustannusten arviointiperusteet
Kustannusten arviointi perustuu ensisijaisesti toimenpiteiden suorien kustannusten arviointiin. Vesienhoidon toimenpiteiden kustannuksista esitetään suunnittelukaudella tarvittavat investoinnit, suunnittelukauden viimeisen vuoden tai koko kauden käyttö- ja ylläpitokustannukset sekä ns. pääomitettu vuosikustannus, jolla tarkoitetaan investointien toimenpiteiden pitoajalle 3,5 prosentin korolla laskettua annuiteettia lisättynä toimenpiteiden vuotuisilla käyttö- ja ylläpitokustannuksilla. 1. ja 2. suunnittelukaudella investointikustannusten pääomituksessa käytettiin 5 % korkokantaa. Nyt 3. suunnittelukaudelle korkokantaa tarkistettiin, koska korkotaso on pitkään ollut alhainen, mikä heijastuu myös julkishankintoihin. Valittu 3,5 % korkokanta on yleisesti käytössä valtionhallinnossa ja EUssa.
Kustannusten arviointia varten toimenpidekohtaiset yksikkökustannukset ja toimenpiteiden pitoajat (toimenpiteen kuoletusajat) on päivitetty. Uusille toimenpiteille on arvioitu vastaavat yksikköarvot. Mahdollisuuksien mukaan vesiensuojeluun liittyvien toimenpiteiden kustannukset on eroteltu kaikkien ympäristönsuojeluun ja lupaehtojen toteuttamiseen liittyvien toimenpiteiden kustannuksista.
Sektorikohtaiset kustannusarviot
Yhteenveto eri toimialueille toteutettaviksi ehdotettujen toimenpiteiden kustannuksista on esitetty taulukossa 35.
Taulukko 35. Arvio vesienhoidon toimenpiteiden vuotuisista kustannuksista Uudenmaan alueella.
Sektori |
Perustoimenpide (1000 €/vuosi) |
Muu perustoimenpide (1000 €/vuosi) |
Täydentävä toimenpide (1000 €/ vuosi) |
Yhteensä (1000 €/ vuosi) |
Pintavedet |
||||
Yhdyskunnat |
252 700 |
- |
7 900 |
260 600 |
Haja-asutus |
9 800 |
- |
2 200 |
12 000 |
Teollisuus |
Arvioitu vesienhoitosuunnitelmassa |
- |
35 |
- |
Turvetuotanto |
- |
50 |
- |
50 |
Kalankasvatus |
14 |
- |
0,2 |
14 |
Maatalous |
Arvioitu vesienhoitosuunnitelmassa |
- |
26 000 |
- |
Metsätalous |
- |
8 |
260 |
270 |
Vesistöjen kunnostus säännöstely ja rakentaminen |
- |
- |
5 300 |
5 300 |
Pohjavedet |
||||
Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat, tilan seuranta ja pohjavesiselvitykset |
- |
73 |
72 |
140 |
Pilaantuneet maa-alueet |
- |
380 |
110 |
490 |
Liikenne |
- |
1 200 |
- |
1 200 |
Vedenotto |
- |
20 |
- |
20 |
YHTEENSÄ |
|
1 700 |
42 000 |
43 700 |