-
- 6. Tarkasteltavat pohjavedet
- 7. Pohjaveden tilaan vaikuttava toiminta
- 8. Pohjavesien seuranta, riskinarviointi ja tilan luokittelu
- 9. Pohjaveden tilatavoitteet
-
10. Pohjavesiä koskevat toimenpiteet
- 10.1. Toimenpiteiden suunnittelun perusteet
- 10.2. Edellisen hoitokauden toimenpiteiden toteutuminen
-
10.3. Sektorikohtaiset toimenpiteet ja arviot niiden kustannuksista
- 10.3.1 Yhdyskunnat ja haja-asutus
- 10.3.2. Teollisuus- ja yritystoiminta
- 10.3.3. Pilaantuneet maa-alueet
- 10.3.4. Liikenne
- 10.3.5. Maa-ainesten otto
- 10.3.6. Maatalous ja turkiseläintuotanto
- 10.3.7. Metsätalous ja turvetuotanto
- 10.3.8. Vedenotto
- 10.3.9. Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat, tilan seuranta ja pohjavesiselvitykset
- 10.3.10. Ilmastonmuutos
-
- 11. Vesienhoidossa tarkasteltavat pintavedet
- 12. Pintavesien kuormitus ja muu tilaa muuttava toiminta
- 13. Pintavesien seuranta ja tilan luokittelu
- 14. Vesien tilatavoitteet ja tilan parantamistarpeet
-
15. Pintavesiä koskevat toimenpiteet
- 15.1. Toimenpiteiden suunnittelun perusteet
- 15.2. Edellisen kauden toimenpiteiden toteutuminen
-
15.3. Sektorikohtaiset toimenpiteet ja arvio niiden kustannuksista
- 15.3.1. Yhdyskunnat
- 15.3.2. Haja-asutus
- 15.3.3. Teollisuus ja yritystoiminta
- 15.3.4. Turvetuotanto
- 15.3.5. Kalankasvatus
- 15.3.6. Maatalous
- 15.3.7. Metsätalous
- 15.3.8. Vesien säännöstely, rakentaminen ja kunnostus
- 15.3.9. Alueidenkäyttö
- 15.3.10. Haitalliset ja vaaralliset aineet ja happamat sulfaattimaat
- 15.3.11. Vesienhoitoon liittyvä viestintä
10.3.2. Teollisuus- ja yritystoiminta
Edellisen suunnittelukauden toimenpiteiden toteutuminen
Teollisuudelle ja yritystoiminnalle ei ole Uudellamaalla osoitettu toimenpiteitä pohjavesimuodostumakohtaisesti edellisellä suunnittelukaudella. Teollisuudelle, yritystoiminnalle ja varastoinnille esitetyt toimenpiteet ovat kuitenkin jatkuvasti käynnissä. Vastuu pohjaveden suojelutoimenpiteistä on toiminnanharjoittajilla. Uusia ympäristölupia haetaan ja myönnetään, vanhojen lupaehtoja päivitetään säännöllisesti, toiminnanharjoittajien pohjavesitarkkailuja parannetaan ja täydennetään. Myös valvontaa pyritään tehostamaan. Uudellamaalla on Aluehallintoviraston (AVI) luvittamia ja Uudenmaan ELY-keskuksen valvomia laitoksia yli 500. Pohjavesialueille ei esitetty teollisuus- ja yritystoiminnan toimenpiteitä kohteiden runsauden ja hatarien rekisteritietojen takia.
Uudet riskiä aiheuttavat teollisuus- ja yritystoiminnot on monesti pystytty ohjaamaan pohjavesialueiden ulkopuolelle valvonnallisin keinoin. Paine erilaisten riskitoimintojen sijoittamiselle pohjavesialueille on Uudellamaalla suuri, mikä johtuu asutuskeskusten keskittymisestä pohjavesialueille, eritoten ensimmäiselle Salpausselälle.
Toimenpide-esitykset ja ohjauskeinot vuosille 2022–2027
Teollisuuden ja muun toiminnanharjoittamisen toimenpiteistä ympäristölupatarpeen harkinta ja lupaehtojen päivittäminen on yhdistetty samaan toimenpiteeseen. Teollisuuden, yhdyskuntien tai muiden toimijoiden ympäristölupatarpeen harkintaa tai lupaehtojen päivittämistä pohjaveden suojelun kannalta esitetään Uudellamaalla 12 pohjavesialueelle (taulukko 14).
Taulukko 14. Esitys teollisuutta koskeviksi vesienhoitotoimenpiteiksi kaudelle 2022–2027.
Toimenpide |
Määrä
|
Investoinnit vuosina 2022–2027 (1000 €) |
Käyttö- ja ylläpitokustannukset vuodessa (1000 €) |
Vuosikustannus (1000 €) |
Perustoimenpiteet |
||||
Teollisuuden tai muiden toimijoiden ympäristölupatarpeen harkinta tai lupaehtojen päivittäminen pohjaveden suojelun kannalta (kpl ympäristölupia) |
24 |
120 |
- |
7 |
Toimenpiteiden ja ohjauskeinojen toteutus- ja seurantavastuut
Pohjavettä mahdollisesti vaarantava uusi teollisuus- ja yritystoiminta pyritään sijoittamaan pohjavesialueiden ulkopuolelle. Keskeisinä ohjauskeinoina ovat maankäytön suunnittelu ja ympäristöluvat. Kehitetään toiminnanharjoittajien pohjavesitarkkailua ja edistetään useamman toimijan yhteistarkkailua.