15.2 Pohjavedet
Pirkanmaalla on 158 pohjavesialuetta, jotka kuuluvat kaikki seurannan osalta Sisä-Suomen pohjavesialueiden ryhmään. Riskipohjavesialueita on 32 ja selvityskohteita viisi. Huonoon kemialliseen tilaan on luokiteltu seitsemän pohjavesialuetta ja määrällisesti huonoon tilaan yksi pohjavesialue. Pohjavesialueiden huono tila johtuu mm. torjunta-aineista, liuotinaineista (tri- ja tetrakloorieteeni) ja kuivatusojituksella aiheutetusta pohjaveden haitallisesta purkautumisesta. Pohjaveden tilaa uhkaavat myös mm. pilaantuneet maa-alueet ja tiesuolaus.
Ensimmäisellä ja toisella suunnittelukaudella todettiin, että seurantatuloksia on vähän. Vaikka seurantavelvoitteita on asetettu esimerkiksi lupien yhteydessä, on tilanne edelleen se, että kaikista riskitoiminnoista ei ole tällä hetkellä käytettävissä pohjaveden tutkimustuloksia. Myös kemiallisen tilan yhtenäisessä ja pitkäaikaisessa seurannassa on puutteita. Noin puolet Pirkanmaan pohjavesialueista on vedenhankintakäytössä, mikä lisää osaltaan kemiallisen sekä määrällisen tilan seuraamisen ja parantamisen tarvetta. Pohjavesialueille on edelleen tarpeen saada täydentävää tarkkailua.
Pohjavesien tavoitetilan saavuttaminen edellyttää monipuolisia toimenpiteitä kaikilla sektoreilla (taulukko 15.2). Pirkanmaalla tärkeimpiä toimenpiteitä vuosille 2022–2027 ovat pohjavesialueiden suojelusuunnitelmien päivittäminen, mahdollisesti pilaantuneiden maa-alueiden tutkiminen ja pilaantuneiden maa-alueiden kunnostaminen sekä tieliikenteen pohjavesiriskien hallinta. Pohjaveden tarkkailu ei enää kolmannella kaudella kuulunut toimenpiteisiin, mutta erilaisten riskitoimintojen pohjavesivaikutusten seuranta on myös jatkossa erittäin tärkeää.
Taulukko 15.2. Kaudelle 2022–2027 esitetyt toimenpiteet.
Pääsijaintikunta |
Pohjavesialue |
Toimenpide |
Hämeenkyrö |
Sään ääriolosuhteisiin varautuminen pohjaveden suojelussa ja vesihuollossa |
|
Ylöjärvi |
Sään ääriolosuhteisiin varautuminen pohjaveden suojelussa ja vesihuollossa |
|
Ikaalinen |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Ikaalinen |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Kangasala |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Kangasala |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Lempäälä |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Pälkäne |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Pälkäne |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Tampere |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Tampere |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Urjala |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Virrat |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Ylöjärvi |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Ylöjärvi |
Tie- ja rataliikenteen pohjavesiriskien hallinta |
|
Akaa |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Ikaalinen |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Lempäälä |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Orivesi |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Pälkäne |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Pälkäne |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Sastamala |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Valkeakoski |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Ylöjärvi |
Peltoviljelyn pohjavesien suojelutoimenpiteet |
|
Sastamala |
Eläinsuojien ympäristölupien ja ilmoituspäätösten mukaiset toimenpiteet |
|
Ikaalinen |
Ojitusten haittojen ehkäiseminen pohjavesialueilla |
|
Hämeenkyrö |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Kangasala |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Kangasala |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen |
|
Juupajoki |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen |
|
Nokia |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Orivesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Orivesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Pälkäne |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Pälkäne |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen |
|
Pälkäne |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Ruovesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Ruovesi |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen |
|
Ruovesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Ruovesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Ruovesi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Sastamala |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Tampere |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 3 kohdetta |
|
Tampere |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen |
|
Tampere |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Tampere |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Urjala |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla |
|
Virrat |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Virrat |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 2 kohdetta |
|
Virrat |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen, 2 kohdetta |
|
Ylöjärvi |
Pilaantuneen maa-aluekohteen / pohjaveden riskinarviointi, puhdistussuunnittelu ja puhdistaminen, 2 kohdetta |
|
Ylöjärvi |
Pilaantuneisuusselvitys pilaantuneilla maa-alueilla, 4 kohdetta |
|
Ylöjärvi |
Pohjavesialueen tai sen osan virtausmallinnus |
|
Hämeenkyrö |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Ikaalinen |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Kihniö |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Lempäälä |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Mänttä-Vilppula |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Pälkäne |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Virrat |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Ylöjärvi |
kaikki pohjavesialueet |
Suojelusuunnitelman päivittäminen |
Ikaalinen |
Kestävä vedenhankinta |
|
Ikaalinen |
Vedenoton ja pintaveden imeytymisen vaikutusten selvittäminen (tarvittaessa lupaharkinta tai luvan päivittäminen) |
|
Nokia |
Vedenoton ja pintaveden imeytymisen vaikutusten selvittäminen (tarvittaessa lupaharkinta tai luvan päivittäminen) |
Yhteenveto toimenpiteiden kustannuksista on esitetty taulukossa 15.3.
Taulukko 15.3. Toimenpiteiden kokonaiskustannukset.
Sektori |
Investointikustannukset (€/yksikkö) |
Käyttökustannukset (€/yksikkö) |
Kokonaiskustannus (€/vuosi) |
Ilmastonmuutos |
20 000 |
0 |
1 086 |
Liikenne |
600 000 |
114 000 |
146 621 |
Maatalous* |
|
|
|
Metsätalous |
20 000 |
|
1 736 |
Pilaantuneet maa-alueet |
4 748 000 |
0 |
258 129 |
Suojelusuunnitelmat |
326 500 |
124 000 |
161 264 |
Vedenotto |
134 000 |
9 500 |
15 609 |
Yhteensä |
5 848 500 |
247 500 |
584 445 |
*Maatalouden kustannukset on osoitettu pintavesipuolelle
Liikenteen pohjavesivaikutusten ehkäisystä ja seurannasta aiheutuvat kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille. Pirkanmaalla liikenteen pohjavesien suojeluun kohdistuvia kustannuksia on arvioitu vain tieliikenteen osalta, jotka rahoitetaan budjettivaroin. Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa kadunpidon kustannuksista.
Maa-ainesten ottamiseen liittyvät kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille, ja niistä on määrätty ottamiseen liittyvissä luvissa. Jälkihoidettavien alueiden kustannuksiksi on arvioitu noin 7500 euroa hehtaarille. Vanhoja ja hoitamattomia alueita on voitu kunnostaa valtion ympäristötöinä tai EU-rahoituksella yhteistyöhankkeissa.
Maatalouden pohjavesivaikutusten ehkäisystä ja seurannasta aiheutuvat kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille, mutta maatalouden vesiensuojelutoimia tuetaan EU:n maatalouspolitiikan mukaisten ympäristötukijärjestelmien varoilla.
Metsätalouden pohjavesivaikutusten ehkäisystä aiheutuvat kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille. Turvetuotannossa esitetyt toimenpiteet sisältyvät ympäristölupiin ja kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille.
Pilaantuneiden maa-alueiden kustannukset tarkentuvat tutkimusten ja suunnittelun yhteydessä ja ne kohdistuvat sekä toiminnanharjoittajille että valtiolle. Pilaantuneen alueen kunnostamisesta vastaa pilaantumisen aiheuttaja.
Suojelusuunnitelmien kustannukset voivat vaihdella huomattavasti riippuen siitä, sisältyykö työhön maastotutkimuksia. Kustannukset jakaantuvat kunnille, vedenottajille ja valtiolle. Vedenhankintaa palvelevia pohjavesiselvityksiä sekä harjun rakenneselvityksiä ja mallinnuksia on tehty kuntien, vesilaitosten ja/tai valtion yhteistyönä. Joissain hankkeissa on voinut olla mukana myös yksittäiset toiminnanharjoittajat rahoittajina. Yhteistarkkailussa sen sijaan pitäisi tulla kustannussäästöä toiminnanharjoittajille.
Teollisuuden ja yritystoiminnan pohjavesivaikutusten ehkäisystä ja seurannasta aiheutuvat kustannukset kohdistuvat toiminnanharjoittajille. Kustannukset vaihtelevat riippuen toiminnan aiheuttamasta riskistä.
Vedenottoon liittyvien toimenpiteiden kustannukset ovat vedenottajan tai kunnan vastuulla. Yhdyskunta -sektorilla kunnilla on merkittävä vastuu haja-asutusalueiden jätevesien käsittelyn tehostamisessa ja toimenpiteiden kohdentamisessa. Kustannukset kohdistuvat kiinteistönomistajille, vesihuoltolaitoksille, kunnille ja mahdollisesti myös valtiolle.