-
- 1.1 Toimenpideohjelman tarkoitus ja tavoitteet
- 1.2 Vesienhoidon suunnittelun vaikuttavuus
- 1.3 Vesienhoitoon liittyvä lainsäädäntö, ohjelmat ja suunnitelmat
- 1.4 Merenhoidon suunnittelun huomioon ottaminen
- 1.5 Tulvariskien hallinnan suunnittelun huomioon ottaminen
- 1.6 Toimenpideohjelman paikkatietoaineisto
-
- 14.1 Ilmastonmuutos
- 14.2 Liikenne ja tienpito
- 14.3 Maa-ainesten ottaminen
- 14.4 Maatalouden peltoviljely ja eläintilat sekä torjunta-aineet
- 14.5 Metsätalous
- 14.6 Pilaantuneet maa-alueet
- 14.7 Suojelusuunnitelmat
- 14.8 Teollisuus
- 14.9 Vedenotto
- 14.10 Yhdyskunnat ja haja-asutus
- 14.11 Pohjaveden ohjauskeinot 3. suunnittelukaudella
-
- Liite 1. Pirkanmaan TPO-osa-alueiden järvien ja jokien (vesimuodostumien) ihmistoimintojen fosforikuorman vähennysprosentit.
- Liite 2. Pirkanmaan toimenpideohjelma-alueen vesimuodostumien ekologinen luokka, luokituksen taso, ekologisen tilan muutos ja tavoitetilan saavuttaminen.
- Liite 3. Pirkanmaan pohjavesialueet.
- Liite 4. Pohjavesien ohjauskeinojen toteutuminen ja kehittämistarve.
- Liite 5. Pirkanmaan vesienhoidon yhteistyöryhmän kokoonpano.
- Liite 6. Sanasto.
16.1.1 Ekologisen tilatavoitteen myöhentäminen
Vesienhoidon toimenpiteistä huolimatta Pirkanmaan ELY-keskuksen vesienhoidon toimenpideohjelman alueella on vesimuodostumia, jotka eivät tule saavuttamaan hyvää ekologista tilaa 2027 mennessä. Näille vesimuodostumille on voitu asettaa aikataulupoikkeama luonnonolosuhteiden perusteella.
Alueen ekologista tilaa koskevien aikataulupoikkeamien määrät on esitetty taulukossa 16.2. Hyvän ekologisen tilan saavuttaminen edellyttää jatkoaikaa 145 vesimuodostuman osalta, joka on noin 33 % alueen vesimuodostumista. Selvästi suurin syy poikkeamien käyttöön on suuresta ravinnekuormituksesta johtuva rehevöityminen. Erityisesti peltoviljelystä johtuvaa ravinnekuormitusta ei ole mahdollista vähentää vaaditussa aikataulussa. Kuormituksen tehokkaampi vähentäminen edellyttää uusien ohjauskeinojen ja menetelmien kehittämistä. Vaikka toimenpiteet ehdittäisiinkin tehdä tavoiteaikataulussa, niiden vaikutus näkyy erityisesti suurissa vesistöissä vasta pitkän ajan jälkeen.
Myös vesistöjen rakentaminen ja vaellusesteet ovat monessa tapauksessa syynä jatkoajan tarpeeseen. Laajamittaisen vesistöjen kunnostamisen edellyttämä perusteellinen hanketason suunnittelu, lupaprosessi sekä hankkeiden rahoittaminen vie vuosia, joten se ei ehdi parantamaan vesien ekologista tilaa riittävän nopeasti. Toimenpiteet vaikuttavat hitaasti ja vesiympäristön palautuminen siihen kohdistuneesta häiriöstä vie vuosia tai jopa vuosikymmeniä.
Taulukko 16.2. Ekologisen tilatavoitteen saavuttamisen aikataulu ja aikataulupoikkeamien perusteet Pirkanmaan ELY-keskuksen vesienhoidon toimenpideohjelman alueella. Vesimuodostumille on voitu asettaa useampi syy (tekninen ja luonnonolosuhteet).
Vesimuodostuma |
Tavoitetila saavutettu |
Tavoitetila saavuttamatta |
Tavoitetila 2027 |
Tavoitetila 2027 jälkeen |
Vesimuodostumia yhteensä |
Järvimuodostuma |
221 |
73 |
58 |
15 |
294 |
Tekninen syy |
|
|
45 |
- |
45 |
Luonnonolosuhteet |
|
|
58 |
15 |
73 |
Jokimuodostuma |
65 |
72 |
57 |
15 |
137 |
Tekninen syy |
|
|
54 |
- |
54 |
Luonnonolosuhteet |
|
|
47 |
15 |
62 |
Yhteensä |
286 |
145 |
115 |
30 |
431 |