-
- 1.1 Vesienhoidon tavoitteet
- 1.2 Toimenpideohjelman laatiminen ja yhteistyö
- 1.3 Toimenpideohjelman suunnittelualueet
- 1.4 Pohjavesimuodostumien ryhmittely
- 1.5 Keskeisimmät muutokset kolmannella vesienhoidon suunnittelukaudella
- 1.6 Tulvariskien hallinnan suunnittelun huomioon ottaminen
- 1.7 Merenhoidon suunnittelun huomioon ottaminen
-
1.8 Vesienhoitoon liittyvät ohjelmat ja suunnitelmat (Pintavedet ja pohjavedet)
- 1.8.1 ELY-keskuksen strateginen suunnitelma
- 1.8.2 Maakuntasuunnitelmat ja maakuntaohjelmat
- 1.8.3 Maakuntakaavat
- 1.8.4 Merialuesuunnittelu
- 1.8.5 Alueelliset metsäohjelmat
- 1.8.6 Vesihuoltosuunnitelmat
- 1.8.7 Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat
- 1.8.8 Kansallinen kalatiestrategia
- 1.8.9 Pienvesien suojelu- ja kunnostusstrategia
- 1.9 Erityiset alueet
- 1.10 Merkittävät hankkeet
-
1.11 Toimintaympäristön nykytilanne ja siinä tapahtuneet muutokset
- 1.11.1 Ilmastonmuutos
- 1.11.2 Yhdyskuntien ja haja-asutuksen jätevedet
- 1.11.3 Haja-asutus
- 1.11.4 Maatalous
- 1.11.5 Metsätalous
- 1.11.6 Turvetuotanto
- 1.11.7 Kunnostus, säännöstely ja vesirakentaminen
- 1.11.8 Teollisuus ja yritystoiminta
- 1.11.9 Kalankasvatus
- 1.11.10 Haitalliset ja vaaralliset aineet
- 1.11.11 Vesistörakentaminen ja säännöstely
- 1.11.12 Vedenotto
- 1.11.13 Liikenne
- 1.11.14 Maa-ainesten otto
-
- 7.1 Ilmastonmuutoksen huomiointi
- 7.2 Liikenne
- 7.3 Maa-ainesten otto
- 7.4 Maatalous
- 7.5 Metsätalous
- 7.6 Turvetuotanto
- 7.7 Pilaantuneet alueet
- 7.8 Teollisuus, yritystoiminta ja puolustusvoimat
- 7.9 Vedenotto ja tekopohjaveden muodostaminen
- 7.10 Yhdyskunnat
- 7.11 Suojelusuunnitelmat, seuranta ja selvitykset
7.3.1 Toimenpiteiden toteuma ja vaikutukset vesien tilaan
Pohjavesien suojelun kannalta merkittävimpiä maa-ainesten ottoon liittyviä toisen vesienhoitokauden ohjauskeinoja ja toimenpiteitä olivat maa-ainestenottoalueiden ohjaaminen pohjavesialueiden ulkopuolelle, maa-ainestenottolupien lupaehtojen valvonta, riittävä pohjaveden seuranta ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen sekä toiminnassa käytettävien työkoneiden ja polttoainevarastojen riittävä suojaus pohjavesialueilla ja varautuminen onnettomuustilanteisiin.
Kaakkois-Suomessa uusia maa-ainesten ottoalueita on ohjattu valvonnallisin keinoin pohjavesialueiden ulkopuolelle POSKI-projektin tuloksiin tukeutuen. Soran ja hiekan ottomäärät laskivat vuoteen 2015 asti, jonka jälkeen ottomäärät ovat pysyneet vuosittain suhteellisen samalla tasolla (v.2016-2019: 0,6-0,8 milj. k-m3).Kalliokiviaineksen ottomäärät ovat puolestaan nousseet (v.2016-2019: 2,0-3,5 milj.k-m3), mikä sekin osaltaan tukee pohjaveden suojelua. Uusimpana kalliokiviainesten käytön kehittämishankkeena Geologian tutkimuskeskus (GTK) toteutti Kaakkois-Suomessa kolmivuotisen (2017–2020) Kaakkois-Suomen Kivi-projektin (KaaKi-projektin). Projektissa etsittiin Kymenlaaksosta ja Etelä-Karjalasta laadukkaan kalliomurskeen raaka-aineeksi soveltuvia kallioalueita, mikä osaltaan vähentää sora- ja hiekkasoravarojen tarvetta ja edistää siten pohjaveden suojelua pohjavesialueilla.
Edellisen suunnittelukauden toimenpideohjelmassa esitettiin Vuoksen vesienhoitoalueelle maa-ainesten ottoalueiden lupaehtojen valvonnan tehostamista yhdelle pohjavesialueelle ja toiminnanharjoittajan suorittaman tarkkailun aloittamista tai laajentamista maa-ainestenotossa kahdelle pohjavesialueelle. Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueelle esitettiin maa-ainesten ottoalueiden kunnostussuunnitelmien laatimista ja kunnostusta kolmelle pohjavesialueelle yhteensä 27 hehtaarille sekä toiminnanharjoittajan suorittaman tarkkailun aloittamista tai laajentamista maa-ainestenotossa yhdelle pohjavesialueelle. Esitetyistä toimenpiteistä kaikki pohjaveden tarkkailun aloittamiseen/laajentamiseen ja lupaehtojen valvonnan tehostamiseen liittyvät toimenpiteet ovat toteutuneet sekä Vuoksen että Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueella, mikä tukee ja parantaa maa-ainesten ottoon liittyvää pohjaveden suojelua kyseisillä pohjavesialueilla. Vanhat ns. isännättömät maa-ainesten ottoalueet ovat useimmiten yksityisessä omistuksessa, ja maanomistajia on ollut vaikea saada mukaan kunnostustoimenpiteiden toteuttamiseen. Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueelle esitetyt maa-ainesottoalueiden kunnostussuunnitelman laatimiseen ja kunnostukseen liittyvät toimenpiteet eivät ole toteutuneet.