7.3.2 Maa-ainesten ottaminen - esitetyt toimenpiteet, ohjauskeinot ja kustannukset vuosille 2022-2027
Ohjauskeinot:
- Pohjavesien suojelu maankäytön suunnittelulla (sisältäen mm. maa-ainestenoton yleissuunnittelun).
- Tehostetaan lupaa edellyttävien toimintojen valvontaa pohjavesialueilla
- Tehostetaan haitallisten aineiden ja pohjaveden pinnan korkeuden tarkkailua ja seurantaa
- Edistetään vanhojen maa-ainestenottoalueiden kunnostamista sekä kalliokiviaineksen ja korvaavien ainesten käyttöä.
- Edistetään maa-ainespankkien (yritystoimintaa, jossa otetaan vastaan kierrätettäväksi erilaisia maa-aineksia) perustamista suurimpien asutuskeskusten läheisyyteen.
Perustoimenpiteet:
Maa-ainesten ottamisesta määrätään maa-ainesten ottoluvissa (maa-aineslaki 555/1981 ja valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta 926/2005). Ympäristönvaikutusten arviointilain (252/2017) mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) sovelletaan kiven, soran tai hiekan ottoon, kun ottamisalueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä on vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa. Maa-ainesten otosta ja ottamisalueiden jälkihoidosta on olemassa ympäristöministeriön yksityiskohtainen ohjeistus (Ympäristöministeriö 2020).
Maa-ainesten ottolupaa haettaessa esitetään ottamissuunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa alueen yleiset pohjavesiolot, pohjavesialueen luokitus, vedenottamot ja suojavyöhykkeet; pohjavedenpinnan ylin luonnontilainen korkeus ja pohjavedenpinnan korkeuden vaihteluiden seuranta; pohjaveden laadun seuranta sekä toimet ympäristöhaittojen vähentämiseksi. Maa-ainesten otto pohjavesialueilla edellyttää luvan haltijaa järjestämään ottoalueille pohjaveden korkeus- ja laatumuutosten seurannan. Seurantajärjestelmä esitetään lupamääräyksissä. Ottotoiminnasta aiheutuvia mahdollisia pohjavesivaikutuksia seurataan maa-ainesten ottajien ja valvontaviranomaisten toimesta koko ottotoiminnan ajan. Pohjaveden tarkkailu parantaa tietoa alueen pohjavesiolosuhteista ja toiminnan vaikutuksista.
Soranottoa koskevat suojakerrospaksuudet määritellään vedenottamoiden suojavyöhykkeiden tai pohjavesialueen suojelusuunnitelmaan mahdollisesti sisällytetyn vyöhykejaon mukaisesti. Vyöhykejaon ulkopuolella tapahtuvassa ottotoiminnassa noudatetaan suojakerrospaksuuksia koskevia vähimmäistavoitteita. Luokitelluilla pohjavesialueilla maa-ainesten ottaminen pohjavedenpinnan alapuolelta tulee kyseeseen vain erityistapauksissa tai aluehallintoviraston (AVI) luvalla.
Soranottoalueiden jälkihoito on normaalia vaativampaa vedenhankintaa varten tärkeillä pohjavesialueilla. Jälkihoidon toimenpiteillä, kuten alueen siistimisellä, uudella pintamateriaalilla ja kasvillisuuden palauttamisella lievennetään maa-ainesten oton pohjavesivaikutuksia. Jälkihoidon tason toteutus vaihtelee.
Vesilain nojalla annetut vedenottamoiden suoja-aluepäätökset tulee huomioida maa-ainesten otossa. Suoja-aluepäätöksissä on vesilain perusteella annettuja, vedenottamon suoja-alueelle sijoitettavia toimintoja koskevia määräyksiä.
Täydentävät toimenpiteet:
Maa-ainestenottoalueiden kunnostussuunnitelman laatiminen ja kunnostus
Toimenpide käsittää vanhojen ns. ”isännättömien” maa-ainestenottoalueiden kunnostamisen. Vanhoissa maa-ainestenottoluvissa ei aikoinaan ole ollut jälkihoitovelvoitteita.
Soranottoalueiden kunnostustarpeen arviointi (SOKKA)
Kaakkois-Suomen alueella vanhojen maa-ainestenottoalueiden jälkihoidon ja kunnostustarpeen arviointi on tehty osana SOKKA-projektia, joka valmistui vuonna 2007 (Nuottimäki 2007).
Pohjaveden suojelun ja kiviaineshuollon yhteensovittamishankkeen (POSKI) päivittäminen
Kaakkois-Suomen alueella pohjaveden suojelun ja kiviaineshuollon yhteensovittamiseen tähtäävä POSKI-projekti on valmistunut Etelä-Karjalan alueella (Kajoniemi ym. 2008) vuonna 2008 ja Kymenlaakson alueella (Keskitalo (toim.) 2004) vuonna 2004. POSKI-projektin myötä valmistunutta alue-ehdotusta maa-ainesten ottoon soveltumattomista, osittain soveltuvista ja soveltuvista alueista hyödynnetään maankäytön suunnittelussa, lopullinen alueiden käytön yhteensovittaminen tapahtuu kuitenkin kaavoituksessa ja maa-aineslain mukaisessa lupaharkinnassa.
POSKI-luokitukset ovat edelleen ajantasalla, eikä POSKI-projektin päivitykselle vuosille 2022-2027 nähdä välitöntä tarvetta. Pohjavesialueiden luokituksiin on tullut/tulossa muutoksia, minkä myötä muutamia uusia alueita on noussut pohjavesialueluokitukseen. POSKI-projektin tuloksia voidaan kuitenkin pääosin hyvin hyödyntää edelleen alueella, poikkeuksena kuitenkin uudistuneet pohjavesialueluokitukset ja rajausmuutokset. Uudelleen pohjavesialueluokitukseen nousseet pohjavesialueet sekä mahdolliset E-luokan arvojen lisähuomiointi tulee mahdollisissa maa-aineslupa-asioissa tarkastella nykykäytäntöjen/lainsäädännön ja ajantasaisen pohjavesialueluokituksen mukaisesti, eikä niissä POSKI-projektin tuloksia voida suoraan soveltaa.
Maa-ainesten otto -sektorille ei ole suunniteltu täydentäviä toimenpiteitä Kaakkois-Suomessa, vaan maa-ainesten ottoa koskevien ohjauskeinojen ja perustoimenpiteiden katsotaan riittävän.
Yhteenveto maa-ainesten ottamisen toimenpiteistä ja ohjauskeinoista
|