-
- 1 Johdanto
- 2 Alueen kuvaus
- 3 Toimintaympäristön muutokset
-
4 Vesienhoidon toteuttamista tukevat ohjelmat ja suunnitelmat
- 4.1 Kansalliset ohjelmat ja hankkeet
-
4.2 Maakunnalliset ja alueelliset suunnitelmat, ohjelmat ja hankkeet
- 4.2.1 Maakunnalliset ja alueelliset suunnitelmat ja ohjelmat
- 4.2.2 Vesihuoltosuunnitelmat
- 4.2.3 Vedenottamoiden suoja-alueet
- 4.2.4 Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat
- 4.2.5 Tulvariskien arviointi ja hallinta
- 4.2.6 Säännöstelyjen kehittäminen
- 4.2.7 Maankäytön suunnittelu
- 4.2.8 Muut ohjelmat ja suunnitelmat
- 5 Selostus vuorovaikutuksesta
-
-
6 Tarkasteltavat pintavedet
- 6.1 Pintavesien tyypittely
- 6.2 Yleiskuvaus Pohjois-Karjalan vesistöistä
- 6.3 Pintavesien seuranta
- 6.4 Pintavesien tila Pohjois-Karjalassa
- 6.5 Vesistöjen kuormitus ja muu tilaan vaikuttava toiminta
- 6.6 Keinotekoiset ja voimakkaasti muutetut vesistöt
- 6.7 Erityiset alueet pintavesissä
- 6.8 Vesien tilaan vaikuttavat uudet merkittävät hankkeet
-
7 Pintavesien tilan parantamistarpeet
- 7.1 Merkittävien tilaa heikentävien tekijöiden tunnistaminen
- 7.2 Pintavesien tilatavoitteet ja arvio toteutumasta vesienhoitokaudella 2016-2021
- 7.3 Kuormituksen vähentämistarpeet osa-alueittain
- 7.4 Tarpeet vaikuttaa hydrologis-morfologisiin muutostekijöihin vesistöissä
- 7.5 Kuulemisessa saatu palaute pintavesien tilan parantamistarpeista
- 8 Pintavesien hoidon toimenpiteet ja kustannukset
- 9 Ehdotus toimenpidevaihtoehdoksi ja arvio ympäristötavoitteiden saavuttamisesta
-
6 Tarkasteltavat pintavedet
-
- 10 Tarkasteltavat pohjavedet
- 11 Pohjavesien seuranta, riskinarviointi ja tilan luokittelu
- 12 Pohjavesien hoidon toimenpiteet
- 13 Ehdotus pohjavesien toimenpide-vaihtoehdoksi
-
- 14 Yhteenveto vesienhoidon toimen-piteistä, kustannuksista ja vaikutuksista suunnittelukaudella 2022-2027
- 15 Toimenpideohjelman ympäristövaikutukset
9.1.2 Vaihtoehtojen kuvaus ja vertailu
Kolmannen vesienhoitokauden (2022-2027) päättyessä vesienhoidon ympäristötavoitteiden tulee olla saavutettuna. Tavoitteen saavuttamista voidaan siirtää vuoden 2027 jälkeiselle ajalle ainoastaan, jos toimenpiteiden vaikutukset ilmenevät vesiympäristössä niin hitaasti, että tavoitteen saavuttaminen ei ole annetussa aikataulussa realistista.
Vuonna 2019 tehdyn tila-arvioinnin ja edellä luvussa 8 esitetyn toimenpiteiden toteutuma-arvion perusteella voidaan todeta, että nykyiset perus- ja täydentävät toimenpiteet eivät ole riittäviä vesistöjen vähintään hyvän tilan tavoitteen turvaamiseen taikka saavuttamiseen vuoden 2021 loppuun mennessä (kohta 7.2.1, taulukko 18). Sektorikohtaisten tarkastelujen perusteella mahdollisuudet erilaisten toimenpideyhdistelmien muodostamiseen kolmannelle vesienhoitokaudelle ovat rajalliset. Kuormituksen vähentämistarpeet kohdistuvat ensisijaisesti hajapäästöihin, joiden pienentämiseksi on tarpeen toteuttaa monipuolisesti kullekin alueelle soveltuvia toimenpiteitä. Eri sektoreilla, esim. yhdyskunnissa, teollisuudessa, turvetuotannossa, metsätaloudessa tai maataloudessa tehtävät toimet eivät myöskään ole vaihtoehtoisia keskenään. Joissain tapauksissa vesistön kunnostaminen voisi olla vaihtoehto muille toimenpiteille, erityisesti sisäisen kuormituksen vähentämiseksi.
Pintavesien tilan parantamista ja kuormituksen vähentämistä koskevat tarpeet tilatavoitteiden saavuttamiseksi tai turvaamiseksi on esitetty edellä luvussa 7. Paikoin ihmistoiminnoista aiheutuvan ravinnekuormituksen vähentämistarve on 50-70 % nykyisestä. Monissa vesistöissä myös hydrologis-morfologinen muuttuneisuus heikentää ekologista tilaa. Lisäksi haitallisista aineista erityisesti ahvenen elohopeapitoisuus ylittää yleisesti ympäristönlaatunormin humuksisissa vesistöissä. Nikkelille asetettu ympäristönlaatunormi ylittyy useissa kaivostoiminnan alapuolisissa vesistöissä. PBDE ylittyy kaikissa vesimuodostumissa Suomessa.
Valitussa toimenpideyhdistelmässä toimenpiteet on suunniteltu ja mitoitettu siten, että ympäristötavoitteet olisivat mahdollista saavuttaa viimeistään vuonna 2027. Suunnittelussa ja ympäristötavoitteista poikkeamien asettamisessa on sovellettu valtakunnallista linjausta ja ohjeistusta (www.ymparisto.fi/vesienhoito/opas). Toimenpiteet on esitetty sektorikohtaisesti luvussa 8 ja ehdotus toimenpideyhdistelmäksi kohdassa 9.2. Vaihtoehtojen (H0, H1) ympäristövaikutusten tarkastelua on esitetty jäljempänä luvussa 15.