-
- 1 Johdanto
- 2 Alueen kuvaus
- 3 Toimintaympäristön muutokset
-
4 Vesienhoidon toteuttamista tukevat ohjelmat ja suunnitelmat
- 4.1 Kansalliset ohjelmat ja hankkeet
-
4.2 Maakunnalliset ja alueelliset suunnitelmat, ohjelmat ja hankkeet
- 4.2.1 Maakunnalliset ja alueelliset suunnitelmat ja ohjelmat
- 4.2.2 Vesihuoltosuunnitelmat
- 4.2.3 Vedenottamoiden suoja-alueet
- 4.2.4 Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat
- 4.2.5 Tulvariskien arviointi ja hallinta
- 4.2.6 Säännöstelyjen kehittäminen
- 4.2.7 Maankäytön suunnittelu
- 4.2.8 Muut ohjelmat ja suunnitelmat
- 5 Selostus vuorovaikutuksesta
-
-
6 Tarkasteltavat pintavedet
- 6.1 Pintavesien tyypittely
- 6.2 Yleiskuvaus Pohjois-Karjalan vesistöistä
- 6.3 Pintavesien seuranta
- 6.4 Pintavesien tila Pohjois-Karjalassa
- 6.5 Vesistöjen kuormitus ja muu tilaan vaikuttava toiminta
- 6.6 Keinotekoiset ja voimakkaasti muutetut vesistöt
- 6.7 Erityiset alueet pintavesissä
- 6.8 Vesien tilaan vaikuttavat uudet merkittävät hankkeet
-
7 Pintavesien tilan parantamistarpeet
- 7.1 Merkittävien tilaa heikentävien tekijöiden tunnistaminen
- 7.2 Pintavesien tilatavoitteet ja arvio toteutumasta vesienhoitokaudella 2016-2021
- 7.3 Kuormituksen vähentämistarpeet osa-alueittain
- 7.4 Tarpeet vaikuttaa hydrologis-morfologisiin muutostekijöihin vesistöissä
- 7.5 Kuulemisessa saatu palaute pintavesien tilan parantamistarpeista
- 8 Pintavesien hoidon toimenpiteet ja kustannukset
- 9 Ehdotus toimenpidevaihtoehdoksi ja arvio ympäristötavoitteiden saavuttamisesta
-
6 Tarkasteltavat pintavedet
-
- 10 Tarkasteltavat pohjavedet
- 11 Pohjavesien seuranta, riskinarviointi ja tilan luokittelu
- 12 Pohjavesien hoidon toimenpiteet
- 13 Ehdotus pohjavesien toimenpide-vaihtoehdoksi
-
- 14 Yhteenveto vesienhoidon toimen-piteistä, kustannuksista ja vaikutuksista suunnittelukaudella 2022-2027
- 15 Toimenpideohjelman ympäristövaikutukset
11.4.1 Riskinarvioinnin perusteet ja tulokset
Pohjavesialueiden riskinarviointi (taulukko 43 ja kuva 21) perustuu asiantuntija-arvioon, jossa on otettu huomioon alueen hydrogeologiset ominaispiirteet ja ihmistoiminnasta aiheutuvat merkittävät riskitekijät. Arvioinnissa on käytetty hyväksi olemassa olevia tietoja pohjavesialueiden maankäytöstä, ihmistoiminnasta ja pohjaveden laadusta. Tietoja on haettu mm. pohjavesitietojärjestelmästä (POVET) sekä maaperän tilan tietojärjestelmä (MATTI). Riskinarvioinnissa on tarkasteltu etenkin pohjavesialueella sijaitsevan toiminnan laajuutta ja sen sijoittumista suhteessa pohjaveden muodostumiseen ja virtaussuuntaan.
Pohjavesialue, jolla on todettu ihmistoiminnan vaikutuksia tai muutoksia pohjaveden laadussa tai määrässä seurantatietojen perusteella, nimetään riskialueeksi. Riskinarvioinnissa on hyödynnetty muun muassa Hertta-tietojärjestelmän pohjavesiosassa (POVET) käytettyä riskipisteytystä. Pohjavesialue voidaan nimetä riskipohjavesialueeksi myös pohjavedenoton tai muun pohjaveden pinnan korkeuteen vaikuttavan toiminnan seurantatulosten perusteella.
Pohjavesialueet, joilta ei toistaiseksi ole saatavissa tarpeeksi pohjaveden laatutietoja todentamaan alueen ihmistoimintojen vaikutus, nimetään ns. selvityskohteiksi. Tavoitteena on selvittää, onko selvityskohteiden pohjaveden laadussa havaittavissa ihmistoimintojen vaikutusta ja tämän avulla tunnistaa riskialueet. Ihmistoimintojen vaikutuksia selvitetään esim. seurantahankkeiden, suojelusuunnitelmien tai pilaantuneisuusselvitysten avulla.
Pohjaveden laadun tarkastelussa käytetään kunkin aineen osalta havaintopaikan vuosikeskiarvoja. Pohjavesialue nimetään riskipohjavesialueeksi, mikäli pohjavedessä yhdessä tai useammassa havaintopaikassa on todettu määritysrajan ylittäviä pitoisuuksia jotain orgaanista yhdistettä, epäorgaanisen aineiden pitoisuus ylittää pohjavesien ympäristölaatunormit (vesienhoitoasetus liite 7A) tai pohjaveden nitraattipitoisuus on yli 15 mg/l. Pohjaveden kemiallisen tilan arviointi tehdään kaikille nimetyille riskipohjavesialueille. Arvioinnissa on käytetty ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) kolmannelle suunnittelukaudelle laatimia päivitettyjä ohjeita pohjavesimuodostumien merkittävien paineiden tunnistamisesta ja riskialueeksi nimeämisestä (www.ymparisto.fi/vesienhoito/opas).
Taulukko 43. Pohjavesien riski- ja selvityskohdealueet Pohjois-Karjalassa sekä niiden kemiallinen ja määrällinen tila. Lähde POVET-tietojärjestelmä.
Pohjavesialue |
Pääsijaintikunta |
Riskinalaisuus |
Kemiallinen tila |
Määrällinen tila |
Sonkaja |
Ilomantsi |
Riskialue |
Huono |
Hyvä |
Tannilanvaara |
Joensuu |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Ansonniemi |
Kitee |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Kitee |
Kitee |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Pitkälampi |
Kitee |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Jaamankangas |
Kontiolahti |
Riskialue |
Hyvä |
Hyvä |
Kulho |
Kontiolahti |
Riskialue |
Huono |
Hyvä |
Lykynlampi |
Kontiolahti |
Riskialue |
Huono |
Hyvä |
Ruunaa |
Lieksa |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Jyrinkylä |
Liperi |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Konivaara |
Liperi |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Juposärkkä |
Nurmes |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Porokylä |
Nurmes |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Onkilamminsärkät |
Outokumpu |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Saari-Oskamo |
Outokumpu |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |
Lavalampi |
Polvijärvi |
Riskialue |
Hyvä |
Hyvä |
Rääkkylän kirkonkylä |
Rääkkylä |
Selvityskohde |
Ei tietoa |
Hyvä |