12.4.2 Tulvariskien hallinnan toimenpiteet

Tulvariskialueet

Kyrönjoen vesistöalueella sijaitsee kaksi merkittävää tulvariskialuetta eli Ilmajoki-Seinäjoki ja Ylistaro-Koivulahti. Vesistöalueille, joissa on yksi tai useampi merkittävä tulvariskialue on laadittu tai päivitetty tulvariskien hallintasuunnitelma samanaikaisesti vesienhoitosuunnitelmien ja toimenpideohjelman tarkistamisen kanssa (Saarenpää ym. 2020). Näistä suunnitelmista järjestettiin kuuleminen samaan aikaan vesienhoidon kuulemisen kanssa 2.11.2020–14.5.2021. Tarkempaa tietoa tulvariskien hallinnan suunnittelusta on saatavilla osoitteessa www.vesi.fi/tulvariskien-hallinta.

Tulvariskien hallintasuunnitelmassa Kyrönjoen osalta esitellään tulvakartoituksen ja vahinkojen arvioinnin tulokset, alueelle ehdotetut tulvariskien hallinnan tavoitteet ja toimenpiteet perusteluineen sekä viranomaisten toiminnan kuvaus tulvatilanteessa (taulukko 12.4.2a). Suunnitelmassa on otettu huomioon vesistöjen ja meriveden noususta aiheutuvien tulvien lisäksi myös patomurtumatulvat. Suunnitelman on laatinut vesistöalueen tulvaryhmä ja sen avulla koordinoidaan vesistöalueen tulvariskien hallintaa.

Tulvakartoitusten perusteella on arvioitu, että kerran sadassa vuodessa toistuva tulva aiheuttaa Kyrönjoen merkittävillä tulva-alueilla arviolta 23 milj. euron vahingot ja uhattuna on arviolta 365 asukasta. Tulva uhkaa merkittävästi myös liikenneyhteyksiä.

Suunnitelmassa painotetaan maankäytön suunnittelun ja omatoimisen varautumisen merkitystä. Myös tulvantorjunnan toimenpiteet, yhteistyön ylläpito ja tulvatiedottaminen ovat keskeisesti esillä. Lisäksi korostetaan veden pidättämistä valuma-alueilla pienimuotoisin toimenpitein, kuten maa- ja metsätalouden kosteikkojen rakentamista, hulevesien hallintaa ja käytöstä poistuvien turvetuotantoalueiden muuttamista kosteikoiksi.

Kyrönjoen alueella keskeiseksi toimenpiteeksi on nostettu myös Kyrönjoen yläosan pengerrysalueiden käytön muutos niin, että suurten tulvien uhatessa jokivettä päästettäisiin pengerrysalueille nykyistä myöhemmin ja näin voitaisiin merkittävästi pienentää Ilmajoen tulvavahinkoja. Lisäksi esitetään selvitettäväksi Kyrkösjärven säännöstelyn osittaista muuttamista tulvasuojelun tehostamiseksi. Kyrönjoen alaosalle esitetään toimenpiteitä Kyrönjoen alaosan tulvasuojelusuunnitelman mukaisesti.

Toimenpiteet, joilla saattaa olla vaikutus vesienhoitoon

Tulvariskien hallintaa ja vesienhoitoa koskeva lainsäädäntö edellyttää, että tulvariskien hallinnan toimenpiteet on sovitettava yhteen vesienhoidon ympäristötavoitteiden kanssa. Tulvariskien hallinnan suunnittelussa on otettava huomioon, että suunniteltavat toimenpiteet eivät saa vaarantaa merkittävästi vesienhoidossa suunniteltujen ja toteutettujen toimenpiteiden tavoitteita ja vaikutuksia. Kyrönjoen vesistöalueen tulvariskien hallinnan toimenpiteitä arvioitiin tulvariskien hallinnan ensimmäisellä suunnittelukierroksella monitavoitearvioinnin menetelmin, jolloin myös vesienhoidon tavoitteet huomioitiin toimenpideyhdistelmien valinnassa ja arvioinnissa. Toisella suunnittelukierroksella arviointia päivitettiin, mikäli tunnistettiin, että edellisen suunnittelukierroksen toimenpiteeseen on tullut olennaisia muutoksia tai jos toimenpide on uusi (taulukko 12.4.2b). Kaikkiin arvioituihin toimenpideyhdistelmiin on valittu mukaan vesien pidättäminen valuma-alueilla pienimuotoisilla toimenpiteillä, jolla on myönteisiä vaikutuksia vesien tilaan. Lisäksi monilla nykyisin käytössä olevilla tulvariskien hallinnan keinoilla voidaan ennakoivasti vähentää vesistön kuormitusta. Toimenpiteillä voi olla myös hetkellisiä haitallisia vaikutuksia vesien tilaan, jotka on huomioitu jatkosuunnittelussa. Lisätietoja tulvariskien hallinnan toimenpiteiden arvioinnista löytyy Kyrönjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelman luvusta 7 (Saarenpää ym. 2020).

Taulukko 12.4.2a. Tulvariskien hallinnan toisella suunnittelukierroksella tunnistetut ja arvioidut toimenpiteet Kyrönjoen vesistöalueella.

Toimenpide

Jatkotoimenpiteet

1.Maankäytön suunnittelu ja lupaprosessit

1.1 Tulva-alueiden merkitseminen kaavoihin

 

1.2 Alimpia rakentamiskorkeuksia koskevien suositusten päivittäminen merkittävällä tulvariskialueella

 

1.3 Alimpien rakentamiskorkeuksien huomioiminen yleis- ja asemakaavoissa sekä rakennusjärjestyksissä

 

1.4. Sähkö- ja tietoliikenneinfrastruktuurille alimmat rakentamiskorkeudet tai ohjaus pois tulvavaara-alueelta

 

1.5 Tulvien kunnallistekniikalle aiheuttamien haasteiden huomioiminen asemakaavoissa ja rakennusjärjestyksissä.

 

1.6. Tulvariskien huomioiminen uusien toimintojen lupaprosesseissa ja valvonnassa

2.Hydrologinen seuranta ja mallintamisen kehittäminen

2.1 Tulvaennusteiden ja mittausten luotettavuuden kehittäminen ja parantaminen.

3. Tulvakartoitus

3.1 Tulvakartoituksen kehittäminen ja tiedon jakaminen

 

3.2 Ylistaro-Koivulahden merkittävän tulvariskialueen vahinkokohteiden tarkempi kartoitus

4.Veden pidättäminen valuma-alueilla pienimuotoisilla toimenpiteillä

4.1 Neuvonnan, koulutuksen ja tiedottamisen kehittäminen vesien pidättämisen ratkaisujen edistämiseen ja toteuttamiseen

 

4.2 Käytöstä poistuneen turvetuotantoalueen hyödyntäminen vedenpidättämisessä (pilottihanke)

 

4.3 Edistetään uudenlaisten menetelmien käyttöönottoa hulevesien käsittelyssä, varastoinnissa ja poisjohtamisessa (pilottihanke)

 

4.4 Kansallinen hanke edistämään tukijärjestelmien kehittämistä ja tehokkaiden tulvavesien pidättämiseen liittyvien toimenpiteiden selvittämistä

 

4.5 Kyrönjoen vesistöalueen paikallisten monipuolisten vesistöhankkeiden edistäminen

5.Kyrönjoen pengerrysalueiden käytön muutos

5.1 Kyrönjoen pengerrysalueiden käytön muutoksen suunnittelun loppuunsaattaminen ja lupaprosessi

 

5.2 Selvitys ravinteiden käyttäytymisestä pengerrysalueella tulvatilanteessa

 

5.3 Kyrönjoen pengerrysalueiden käytön muutoksen toteutus

6. Ilmajoki-Seinäjoen ja Ylistaro-Koivulahden matalalla sijaitsevien kohteiden paikallissuojaaminen

6.1 Selvitys tulvariskialueella sijaitsevien erityiskohteiden ja muiden rakennusten paikallissuojaamiseksi kiinteillä tai tilapäisillä suojauksilla

 

6.2 Siirrettävien tulvaseinämien hankkiminen ja/tai pysyvien suojauksien toteuttaminen

7. Kyrkösjärven säännöstelyn muutos

7.1 Lisäselvitykset Kyrkösjärven säännöstelyn muutoksen vaatimista perkauksista ja muista töistä

 

7.2 Kyrkösjärven säännöstelyn muutoksen suunnittelu, lupahakemus ja toteuttaminen

8. Kyrönjoen alaosan tulvasuojelutoimien edistäminen ja toteuttaminen

8.1 Kyrönjoen alaosan nykyisten tulvasuojelutoimenpiteiden toteuttaminen

 

8.2 Kyrönjoen alaosan uusien tulvasuojelutoimenpiteiden käyttöönoton edistäminen

9.Tulvavaroitukset, pelastussuunnitelmat, kuntien varautumissuunnitelmat, yhteistyöverkostojen ylläpito sekä tulvatorjunnan harjoitukset

9.1 Tulvaharjoitusten järjestäminen Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan tulvariskialueelle

 

9.2 Merkittävillä tulvariskialueilla sijaitsevien kuntien ja kaupunkien varautumissuunnitelman laatiminen ja päivittäminen tulvia varten.

 

9.3 Kyrkösjärven padon turvallisuussuunnitelman ylläpito

 

9.4 Eri toimijoiden yhteistyön ylläpitäminen ja yhteistyötilaisuuksien järjestäminen

10.Omatoiminen varautuminen

10.1 Tulvariskialueiden toimijoiden varautuminen tulvatilanteeseen ja varautumissuunnitelman laatiminen

 

10.2 Kysely kotitalouksille tulvariskien huomioimisesta ja tulviin varautumisesta

11. Ennakoivat tulvantorjuntatoimet

11.1 Säännöstelyn kehittäminen

 

11.2 Kyrönjoen pengerrysalueiden, tekojärvien ja säännösteltyjen järvien rakenteiden kunnossapito

 

11.3 Selvitys Kalajärven säännöstelyn ylärajan ylitysoikeuden muuttamisesta (poikkeuksellisissa) tulvatilanteissa

 

11.4 Muiden ennakoivien tulvantorjuntatoimenpiteiden kehittäminen

12. Tulvatilannekuva ja tulviin liittyvä tiedotus

12.1 Tilannekuvan ja viranomaisyhteistyön ylläpito sekä yhteistyötilaisuudet

 

12.2 Tulvatiedottamisen resurssit ja tehostaminen tulva-aikana ja tulvatilanteisiin varautuminen

13. Tulvan aikainen säännöstely ja poikkeusluvat

13.1 Vesistön säännöstelyn ja pengerrysalueiden käyttö lupapäätösten rajoissa tulvavahinkojen pienentämiseksi

 

13.2 Poikkeamislupien hakeminen säännöstelyn tilapäiseksi muuttamiseksi tulvatilanteessa

14. Evakuointi

14.1 Evakuointiin tarvittavien riittävien resurssien varmistaminen erityisesti vaikeasti evakuoitavilla kohteilla

15. Varautumisen ylläpitäminen

 

 

Taulukko 12.4.2b. Arvio Kyrönjoen vesistöalueen tulvariskien hallinnan toimenpiteiden yhteensopivuudesta vesienhoidon tavoitteiden kanssa.

Toimenpiteet

Hyvä

Melko hyvä

Melko huono

Huono

Nykyisin käytössä olevat tulvariskien hallintakeinot

 

X

 

 

Kyrönjoen yläosan pengerrysalueiden käytön muutos ja Ilmajoen vahinkokohteiden paikallissuojaaminen

 

X

 

 

Veden pidättäminen valuma-alueella pienimuotoisilla toimenpiteillä

X

 

 

 

Merkittävien tulvariskialueiden erityiskohteiden ja asuinrakennusten suojaaminen penkereillä tai muilla rakenteilla

 

X

 

 

Kyrkösjärven tekojärven säännöstelytilavuuden lisääminen

 

 

X

 

Kyrönjoen alaosan tulvasuojelutoimenpiteet

 

X (nykyiset toimenpiteet)

X (ruoppaus ja uusi tulvauoma)