15.4.2 Tulvariskien hallinnan toimenpiteet

Tulvariskialueet

Rannikon suunnittelualueella sijaitsee Laihianjoen valuma-alueella merkittävä tulvariskialue. Vesistöalueille, joissa on yksi tai useampi merkittävä tulvariskialue on laadittu tai päivitetty tulvariskien hallintasuunnitelma samanaikaisesti vesienhoitosuunnitelmien ja toimenpideohjelman tarkistamisen kanssa (Saarniaho-Uitto S. ym. 2020). Näistä suunnitelmista järjestettiin kuuleminen samaan aikaan vesienhoidon kuulemisen kanssa 2.11.2020–14.5.2021. Tarkempaa tietoa tulvariskien hallinnan suunnittelusta on saatavilla osoitteessa www.vesi.fi/tulvariskien-hallinta.

Tulvariskien hallintasuunnitelmassa Laihianjoen osalta esitellään tulvakartoituksen ja vahinkojen arvioinnin tulokset, alueelle ehdotetut tulvariskien hallinnan tavoitteet ja toimenpiteet perusteluineen sekä viranomaisten toiminnan kuvaus tulvatilanteessa (taulukko 15.4.2a ). Suunnitelmassa on otettu huomioon vesistöjen ja meriveden noususta aiheutuvien tulvien lisäksi myös patomurtumatulvat. Suunnitelman on laatinut vesistöalueen tulvaryhmä ja sen avulla koordinoidaan vesistöalueen tulvariskien hallintaa.

Tulvakartoitusten perusteella on arvioitu, että kerran sadassa vuodessa toistuva tulva aiheuttaa Laihianjoen alueella 1,93 milj. euron vahingot ja uhkaa 112 asukasta. Tulva uhkaa merkittävästi myös liikenneyhteyksiä mm. liikenneyhteyksiä Vaasaan, rautatieliikennettä välillä Vaasa-Seinäjoki ja Vaasan lentokentän toimintaa.

Suunnitelmassa painotetaan maankäytön suunnittelun ja omatoimisen varautumisen merkitystä. Myös tulvantorjunnan toimenpiteet, yhteistyön ylläpito ja tulvatiedottaminen ovat keskeisesti esillä. Lisäksi korostetaan veden pidättämistä valuma-alueilla pienimuotoisin toimenpitein, kuten maa- ja metsätalouden kosteikkojen rakentamista, hulevesien hallintaa ja käytöstä poistuvien turvetuotantoalueiden muuttamista kosteikoiksi.

 

Toimenpiteet, joilla saattaa olla vaikutusta vesienhoitoon

Tulvariskien hallintaa ja vesienhoitoa koskeva lainsäädäntö edellyttää, että tulvariskien hallinnan toimenpiteet on sovitettava yhteen vesienhoidon ympäristötavoitteiden kanssa. Tulvariskien hallinnan suunnittelussa on otettava huomioon, että suunniteltavat toimenpiteet eivät saa vaarantaa merkittävästi vesienhoidossa suunniteltujen ja toteutettujen toimenpiteiden tavoitteita ja vaikutuksia. Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallinnan toimenpiteitä arvioitiin tulvariskien hallinnan ensimmäisellä suunnittelukierroksella monitavoitearvioinnin menetelmin, jolloin myös vesienhoidon tavoitteet huomioitiin toimenpideyhdistelmien valinnassa ja arvioinnissa (15.4.2b). Toisella suunnittelukierroksella arviointia päivitettiin, mikäli tunnistettiin, että edellisen suunnittelukierroksen toimenpiteeseen on tullut olennaisia muutoksia tai jos toimenpide on uusi. Kaikkiin arvioituihin toimenpideyhdistelmiin on valittu mukaan vesien pidättäminen valuma-alueilla pienimuotoisilla toimenpiteillä, jolla on myönteisiä vaikutuksia vesien tilaan. Lisäksi monilla nykyisin käytössä olevilla tulvariskien hallinnan keinoilla voidaan ennakoivasti vähentää vesistön kuormitusta. Lisätietoja tulvariskien hallinnan toimenpiteiden arvioinnista löytyy Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelman luvusta 7 (Saarniaho-Uitto S. ym. 2020).

Toimenpiteiden sisällöstä voi lukea lisää Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelman luvusta 4.

Taulukko 15.4.2a Tulvariskien hallinnan toisella suunnittelukierroksella tunnistetut ja arvioidut toimenpiteet Laihianjoen vesistöalueella.

Toimenpideryhmät

Toimenpiteet

Tulvariskiä vähentävät toimenpiteet

 

1. Maankäytön suunnittelu ja lupaprosessit

1.1 Tulva-alueiden merkitseminen kaavoihin

 

1.2 Alimpien rakentamiskorkeuksia koskevien suositusten päivittäminen merkittävällä tulvariskialueella

 

1.3 Alimpien rakentamiskorkeuksien huomioiminen yleis- ja asemakaavoissa sekä rakennusjärjestyksissä

 

1.4 Sähkö- ja tietoliikenneinfrastruktuurille alimmat rakentamiskorkeudet tai ohjaus pois tulvavaara-alueelta

 

1.5 Tulvien kunnallistekniikalle aiheuttamien haasteiden huomioiminen asemakaavoissa ja rakennusjärjestyksissä sekä rakennusjärjestyksien päivittäminen säännöllisesti.

 

1.6 Teiden tulvan aikaisen liikennöitävyyden kehittäminen maankäytön suunnittelun keinoilla ja tulvariskien huomioiminen uusien liikenneyhteyksien suunnittelussa.

 

1.7 Selvitys pienempien teiden liikennöitävyydestä ja korotusmahdollisuuksista tulva-alueilla

 

1.8 Tulvariskien huomioiminen uusien toimintojen lupaprosesseissa ja valvonnassa

2. Hydrologinen seuranta ja mallintamisen kehittäminen

2.1 Tulvaennusteiden ja mittausten luotettavuuden kehittäminen ja parantaminen

3. Tulvakartoitus

3.1 Tulvakartoituksen kehittäminen ja tiedon jakaminen

4. Veden pidättäminen valuma-alueilla pienimuotoisilla toimenpiteillä

4.1 Neuvonnan, koulutuksen ja tiedottamisen kehittäminen edistämään vesien pidättämisen ratkaisuja maa-, metsätalous- ja käytöstä poistuvilla turvetuotantoalueilla ja toimenpiteiden toteuttaminen

 

4.2 Yhteistyöryhmän perustaminen tiedon jaon ja neuvonnan lisäämiseksi

 

4.3 Selvitys valumavesien pidättämiseen soveltuvista kohteista

 

4.4 Pilottihanke metsätalouden vedenpidätysalueen toteuttamiseksi

 

4.5 Edistetään uudenlaisten menetelmien käyttöönottoa hulevesien käsittelyssä, varastoinnissa ja poisjohtamisessa

 

4.6 Kansallinen hanke edistämään tukijärjestelmien kehittämistä ja tehokkaiden tulvavesien pidättämiseen liittyvien toimenpiteiden selvittämistä

 

4.7 Edistetään Laihianjoen vesistöalueella paikallisia hankkeita, joilla on monipuolisia vaikutuksia koko vesistöalueelle (vesientila ja luonnonmonimuotoisuus

Tulvasuojelutoimenpiteet

 

5. Laihianjoen vesistöalueen tulvavaarassa olevien liikenneyhteyksien liikennöitävyys tulvatilanteessa

5.1 Selvitys tulvan vaikutuksesta Vaasa-Seinäjoki- rautatieyhteyden toimivuuteen tulvatilanteessa

6. Tulva-alueilla matalalla sijaitsevien kohteiden paikallissuojaaminen

6.1 Selvitys tulvariskialueella sijaitsevien erityiskohteiden ja muiden rakennusten paikallissuojaamiseksi kiinteillä tai tilapäisillä suojauksilla

 

6.2 Siirrettävien tulvaseinämien hankkiminen

Valmiustoimet

 

7.Tulvavaroitukset, pelastussuunnitelmat, kuntien varautumissuunnitelmat, yhteistyöverkostojen ylläpito sekä tulvatorjunnan harjoitukset

7.1 Tulvaharjoitusten järjestäminen Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan tulvariskialueella

 

7.2 Laihian, Vaasan ja Mustasaaren varautumissuunnitelmien päivittäminen tulvia varten

 

7.3 Ylläpidetään eri toimijoiden yhteistyötä ja järjestetään yhteistyötilaisuuksia tiedon jakamista varten

8. Omatoiminen varautuminen

8.1 Tulvariskialueiden toimijoiden varautuminen tulvatilanteeseen ja varautumissuunnitelman laatiminen ja suositus varautumissuunnitelman laatimisesta uusille toimijoille

 

8.2 Kysely ja kohdennettu tiedotus kotitalouksille tulvariskien huomioimisesta ja tulviin varautumisesta

Toiminta tulvatilanteissa

 

9. Tulvatilannekuva ja tulviin liittyvä tiedotus

9.1 Tilannekuvan ja viranomaisyhteistyön ylläpito sekä yhteistyötilaisuudet

 

9.2 Tulvatiedottamisen resurssit ja tehostaminen tulva-aikana ja tulvatilanteisiin varautuminen

10. Evakuointi

10.1 Evakuointiin tarvittavien riittävien resurssien varmistaminen

Jälkitoimenpiteet

 

14. Varautumisen ylläpitäminen

14.1 Varautumisen ylläpitäminen

 

Taulukko 15.4.2b Arvio Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallinnan toimenpiteiden yhteensopivuudesta vesienhoidon tavoitteiden kanssa.

Toimenpiteet:

Erittäin myönteinen (++)

Myönteinen (+)

Neutraali (0)

Haitallinen (-)

Erittäin haitallinen (- -)

Nykyiset tulvantorjunnan toimenpiteet ja niiden tehostaminen

 

 

X

 

 

Veden pidättäminen valuma-alueella pienimuotoisilla toimenpiteillä (väh. 250 ha)

X

 

 

 

 

Erityiskohteiden suojaaminen esimerkiksi tilapäisillä tulvaseinämillä, penkereillä tai muilla keinoilla (evakuointi tai muu varautuminen) (tavoitetaso keskimäärin 1/250 v toistuva tulva)

 

X

 

 

 

Liikenneyhteyksien liikennöitävyys tulvatilanteessa, johon kuuluu selvittää tulvien vaikutuksia rautatieyhteyden toimivuuteen tulvatilanteessa sekä selvittää pienempien teiden liikennöitävyys ja korotusmahdollisuudet tulva-alueilla, tavoitetaso keskimäärin 1/250 v toistuva tulva.

 

 

X