-
- 2.1 Alueen yleiskuvaus
-
2.2 Joet, järvet ja rannikkovedet
- 2.2.1 Lestijoen, Pöntiönjoen, Lohtajanjoen, Viirretjoen ja Koskenkylänjoen vesistöalueiden vesimuodostumat
- 2.2.2 Perhonjoen ja Kälviänjoen vesistöalueiden vesimuodostumat
- 2.2.3 Vattenförekomster i vattendragsområdet för åar och älvar som mynnar ut i Larsmo-Öjasjön
- 2.2.4 Lapuanjoen vesistöalueen vesimuodostumat
- 2.2.5 Kyrönjoen vesistöalueen vesimuodostumat
- 2.2.6 Närpiönjoen vesistöalueen vesimuodostumat
- 2.2.7 Isojoen-Lapväärtinjoen ja Teuvanjoen vesistöalueiden vesimuodostumat
- 2.2.8 Rannikkovesien ja pienten vesistöjen vesimuodostumat
- 2.2.9 Ähtärin- ja Pihlajaveden reittien vesistöalueen vesimuodostumat
- 2.3 Pohjavesialueet
-
- 3.1 Yhteenveto heikentävästä toiminnasta
- 3.2 Tilaa heikentävien tekijöiden arviointi
- 3.3 Ilmastonmuutoksen ja hydrologisten ääriolosuhteiden vaikutus
- 3.4 Sisäinen kuormitus
- 3.5 Vesiin kohdistuva kuormitus
- 3.6. Maaperästä tuleva happamuus
- 3.7 Vesiympäristölle haitalliset aineet ja metallit
- 3.8 Vedenotto pinta- ja pohjavesistä
- 3.9 Hydrologiset ja morfologiset muutokset
18 Yhteenveto Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen vesienhoidon toimenpideohjelma-alueen toimenpiteiden kustannuksista
Pintavesien ympäristötavoitteiden kannalta tärkeimpiä ovat Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella erityisesti peltoviljelyn ravinnekuormituksen vähentämiseen tähtäävät toimenpiteet, kuten peltojen talviaikaisen kasvipeitteisyyden lisääminen, suojavyöhykkeet ja kosteikot. Näillä toimenpiteillä vähennetään maataloudesta vesistöihin kohdistuvaa kuormitusta tehokkaimmin. Yhdyskuntien osalta keskeisiä toimenpiteitä ovat viemärien vuotovesien vähentäminen ja viemäriverkoston saneeraaminen, joita tulee toteuttaa tapauskohtaisesti. Metsätaloudessa vesienhoitoalueella on kiintoainekuormituksen vähentämiseksi keskeistä etenkin kunnostusojituksen vesiensuojelun perusrakenteiden laadukas toteuttaminen ja tehostetun vesiensuojelun kohdentaminen sinne missä se on vaikuttavaa. Alueen vesistöjen yläjuoksulla varsinkin hyvän tilan saavuttaminen tai ylläpitäminen vaatii lisäksi turvetuotannon vesiensuojelutoimenpiteiden tehostamista.
Happamuuden torjunnan toimenpiteet ovat erityisen tärkeitä rannikon läheisissä jokivesistöjen näkökulmasta. Happamuuden ehkäisyssä tärkeintä on välttää maankuivatuksen tehostamista tai lisäämistä tunnistetuilla riskialueilla. Kaikkien edellä mainittujen sektoreiden sekä infra- ja muun merkittävän rakentamisen hankesuunnittelun tulee sisältää happamoitumisen välttäminen riskialueilla. Se koskee myös muihin ympäristötavoitteisiin tähtääviä vesiensuojelutoimia kuten laskeutusaltaita ja kosteikkoja, joissa happamoitumisriski huomioidaan kaivusyvyyksissä ja -massoissa samoin kuin varsinaisissa kuivatustoimissa. Riskialueilla veden vaivaamien alueiden käyttäminen esimerkiksi kuormitusvähennystavoitteita palvelevien kosteikkojen perustamiseen tukee kuitenkin happamuuden vähentämistavoitteita samanaikaisesti edellyttäen, että vesitys perustuu patoamiseen ennemmin kuin kaivuihin ja suunnittelu on muuten laadukasta. Useilla sektoreilla yksi yhteinen, hyvinkin erilaisia ympäristötavoitteita tukeva seikka on valuma-alueella tehtävä vedenpidätyskyvyn parantaminen. Siihen tähtäävät menetelmät joko vähentävät tai tasoittavat eliöstön kannalta positiivisesti mm. ravinne-, kiintoaine-, happamuus- ja humuskuormitusta sekä edistävät tulvariskien hallintaa.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella esitetään lisäksi tehtäväksi kunnostus- ja ennallistamistoimenpiteitä vesistöjen rakentamisesta ja kuormituksesta aiheutuneiden haittojen vähentämiseksi. Toimenpiteillä pyritään erityisesti vesiluonnon monimuotoisuuden lisäämiseen, vaellusesteiden poistamiseen ja järvien sisäisen kuormituksen hallintaan sekä merenlahtien ennallistamiseen.
Pohjavesien ympäristötavoitteiden kannalta tärkeimpiä toimenpiteitä ovat suojelusuunnitelmien laatiminen ja päivittäminen, pohjaveden tilan seuranta, pohjavesialueen tai pilaantuneen alueen tutkiminen, maatalouden toimet, uusien riskitoimintojen ohjaaminen pohjavesialueen ulkopuolelle, maa-ainesottoalueiden ja pilaantuneiden maa-alueiden kunnostaminen, pohjavesien suojaaminen sekä neuvonnan ja valvonnan tehostaminen.
Esitykset eri toimialueilla toteutettaviksi toimenpiteiksi on esitetty suunnittelualuekohtaisissa osioissa. Arvio vesienhoidon toimenpiteiden kustannuksista Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella on esitetty taulukossa 18.
Taulukko 18. Arvio vesienhoidon toimenpiteiden vuotuisista kustannuksista Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen vesienhoidon toimenpideohjelman alueella 2022–2027. Tarkemmat kustannusarviot löytyvät sektorikohtaisista tarkasteluista. * = kustannukset sisältyvät pintavesien kustannuksiin, suunniteltu 4 770 hehtaarille peltoa.
Sektori |
Perustoimenpide, €/v |
Muu perustoimenpide, €/v |
Täydentävä toimenpide, €/v |
Yhteensä, €/v |
PINTAVEDET |
||||
Yhdyskuntien jätevedet |
658 000 |
- |
662 000 |
41 541 000 |
Haja-asutuksen jätevedet |
7 114 000 |
- |
7 751 000 |
14 865 000 |
Teollisuus |
|
|
|
arvioitu ainoastaan vesienhoitoalueen tasolla |
Kalankasvatus |
- |
- |
104 000 |
10 4000 |
Turvetuotanto |
- |
3 601 000 |
5 207 000 |
8 807 000 |
Turkistuotanto |
4 386 000 |
619 000 |
1 689 000 |
6 694 000 |
Metsätalous |
- |
410 000 |
652 000 |
1 062 000 |
Maatalous |
arvioitu ainoastaan vesienhoitoalueen tasolla |
- |
63 938 000 |
63 938 000 |
Maaperän happamuus |
- |
- |
60 175 000 |
60 175 000 |
Vesistöjen kunnostus, säännöstely ja rakentaminen |
- |
- |
2 563 000 |
2 563 000 |
YHTEENSÄ |
12 158 000 |
4 630 000 |
142 641 000 |
199 649 000 |
POHJAVEDET |
||||
Yhdyskunnat ja haja-asutus |
- |
- |
- |
- |
Teollisuus |
- |
- |
- |
- |
Turkistuotanto |
- |
4 000 |
16 000 |
20 000 |
Metsätalous |
- |
- |
2 000 |
2 000 |
Maatalous |
- |
- |
- |
0* |
Maa-ainesten ottaminen |
- |
- |
10 000 |
10 000 |
Suojelusuunnitelmat ja selvitykset |
- |
85 000 |
40 000 |
125 000 |
Liikenne |
- |
297 000 |
- |
297 000 |
Vedenotto |
- |
9 000 |
- |
9 000 |
Pilaantuneet maa-alueet |
- |
13 000 |
6 000 |
19 000 |
Ilmastonmuutos |
- |
- |
- |
- |
YHTEENSÄ |
- |
408 000 |
74 000 |
482 000 |
KAIKKI YHTEENSÄ |
12 158 000 |
5 038 000 |
142 815 000 |
200 231 000 |